- – Οι διατάξεις των Σ/Ν για την ρευστότητα απασχόλησαν τη συνάντηση του διοικητή Τ.Ε με τους τραπεζίτες. Η Τ.Ε επισημαίνει ότι με τις διατάξεις θα ασκηθούν επιδράσεις στη ρευστότητα και την κεφαλαιακή επάρκεια των τραπεζών.
Που διαφωνεί η Τ.τΕ.
Οι τράπεζες ήδη έχουν τη δυνατότητα και προχωρούν σε ρυθμίσεις δανείων, εφόσον εντοπιστούν προβλήματα προσωρινού χαρακτήρα (η ευχέρεια αυτή χρησιμοποιείται πολλές φορές επιλεκτικά ιδίως για μεγάλους πελάτες και η καθιέρωση ανώτατου ορίου υπαγωγής στις ευεργετικές διατάξεις, ορθώς επιδιώκει την άρση της ανισορροπίας αυτής).
Αλλά η υποχρεωτική ρύθμιση των προβληματικών οφειλών αδιακρίτως (προοπτικών ανάκαμψης, μεσοπρόθεσμη βιωσιμότητας της επιχείρησης) μεταθέτει χρονικά την αναγνώριση ζημιάς και δημιουργεί ηθικό κίνδυνο κατάχρησης ευεργετικών διατάξεων και θα επέβαλε αύξηση των τραπεζικών κεφαλαίων έναντι του πιστωτικού κινδύνου ακόμα και για ενήμερες οφειλές.
Ως «επαπειλούμενη αδυναμία» είναι σκόπιμο να νοείται η αδυναμία του καλόπιστου οφειλέτη να ανταποκριθεί στις υποχρεώσεις του όπως γίνεται και σε άλλες χώρες.
Προτείνεται η ρύθμιση των οφειλών να αφορά μικρούς πελάτες (με π.χ. συνολικό υπόλοιπο έως 1 εκ €) που έχουν μικρή διαπραγματευτική ικανότητα με την τράπεζα με ρητή νομοθετική πρόβλεψη δικλίδων ασφαλείας, που περιορίζουν τον ηθικό κίνδυνο. Για το Τειρεσίας, η ΤτΕ θεωρεί ότι ο περιορισμός του μέτρου διοικητικής στέρησης βιβλιαρίου επιταγών είναι προς θετική κατεύθυνση.
Το χρονικό διάστημα στέρησης του βιβλιαρίου, πρέπει να είναι χαμηλότερο και παράλληλα να είναι υψηλότερο το όριο πάνω από το οποίο θα επιβάλλεται στέρηση.
Θετική κρίνεται και η πρόβλεψη χορήγησης βιβλιαρίου σε περίοδο διοικητικής στέρησης εφόσον η πληρωμή επιταγών, είναι εγγυημένη από φερέγγυο τρίτο πρόσωπο.
Η κατά ένα έτος μείωση του χρόνου τήρησης των δυσμενών στοιχείων στα αρχεία Τειρεσία που προτείνεται δεν θεωρείται δοκιμή και εκτιμάται ως πολύ υψηλή η προβλεπόμενη αύξηση του ορίου κάτω από το οποίο δεν θα εμφανίζονται στα αρχεία Τειρεσία τα δυσμενή στοιχεία για οφειλές που έχουν εξοφληθεί.
Το λογικό θα ήταν να αυξηθεί το όριο αυτό, κατ' αναλογία αύξησης που προβλέπεται για οφειλές που δεν έχουν εξοφληθεί δηλ. να μη υπερβαίνει τα 2000€ ποσό άλλωστε που είναι διπλάσιο του ισχύοντος.
Η πρόταση από 500 σε 1000 (για οφειλές που δεν έχουν εξοφληθεί να μην εμφανίζονται στο σύστημα κρίνεται θετική).
- – Η προθεσμία 30 ημερών για αναγγελία ακάλυπτων επιταγών δημιουργεί περισσότερους κινδύνους αντί οφέλη.
- – Σχετικά με το Σ/Ν για ρυθμίσεις οφειλών φυσικών προσώπων η Τ.Ε ζητάει να αυξηθεί το ποσοστό 10% της καταβολής του συνόλου των οφειλών του καταναλωτή.
- – ΣΗΜΕΡΑ ΤΟ Ν/Σ αποστέλλεται στην ΕΚΤ ΠΡΟΚΕΙΜΕΝΟΥ ΝΑ ΔΙΑΤΥΠΩΣΕΙ ΤΗΝ ΓΝΩΜΗ για τις διατάξεις επί των οποίων η ΤτΕ έχει εκφράσει αντιρρήσεις.
- – Το 2011 όλοι οι φορολογούμενοι θα στείλουν ηλεκτρονικές δηλώσεις. Ο ΥΠΟΙΚ σκιαγράφησε το πακέτο των μέτρων του επόμενου έτους ανοίγοντας τον κοινωνικό διάλογο. Η δημόσια διαβούλευση για προτάσεις πολιτών γίνεται στο opengov.gr. Η διαβούλευση με τους φορείς θα γίνει ως εξής, σε κάθε θεματική ενότητα συστήνεται ομάδα εργασίας από υπηρεσιακούς και εμπειρογνώμονες που έχουν προταθεί από τους φορείς από όπου και θα προκύψουν προτάσεις.
Ο συντονισμός των ομάδων θα γίνεται από την ομάδα οργάνωσης του διαλόγου στην οποία θα μετέχουν οι αρμόδιοι Γεν. Γραμμ. Και Διευθυντές του ΥΠΟΙΚ, οι θεματικές ενότητες είναι 11 (φορολ. εισοδήματος φυσικών προσώπων, επιχειρήσεων, φορολογία κεφαλαίου-περιουσίας, έμμεσοι φόροι-δασμοί, περιβάλλον, ελεγκτικές διαδικασίες-φοροδιαφυγή, ηλεκτρον. διακυβέρνηση , offshore, φορολογία Τ.Α, είσπραξη εσόδων φορολογίας, αναδιάρθρωση υπηρεσιών.
Η διαβούλευση θα ολοκληρωθεί μέχρι τέλους Φεβρ. ώστε τον Μάρτιο να είναι έτοιμο το Σ/Ν επί του οποίου συνολικά θα λειτουργήσει διαβούλευση. Η απόδοση του νέου φορολογικού πλαισίου θα αρχίσει το 2011 αφού οι αλλαγές θα εφαρμοστούν στα εισοδήματα του 2010. Η φορολόγηση των διανεμόμενων κερδών μπορεί να ξεκινήσει από εφέτος.
Μεταξύ των μέτρων που εισηγείται το οικονομικό επιτελείο της κυβέρνησης είναι η αύξηση της παρακράτησης φόρου σε ελεύθερους επαγγελματίες (από 20% σε 24% ή και 30%) και σε υψηλόμισθους μισθωτούς. Παράλληλα εξετάζεται αύξηση φορολογίας βενζίνης και κατά 10% των αντικειμενικών αξιών ακινήτων.
Για τις φοροαπαλλαγές η σκέψη είναι να καταργηθούν αυτές στα υψηλά εισοδήματα.
Η Κυβέρνηση δρομολογεί ακόμη την περικοπή των επιδομάτων στο δημόσιο κατά 10%.
- – Από την επεξεργασία των εισοδημάτων των τελευταίων ετών προκύπτει ότι υπάρχει πλούτος που δεν δηλώνεται και το μέγεθος της φοροδιαφυγής είναι μεγάλο. Στα 6,6δισ € ανέρχονται σε ετήσια βάση τα διαφυγόντα έσοδα από τον ΦΠΑ λόγω εκπτώσεων και απαλλαγών και φοροδιαφυγής.
Ειδικότερα με βάση στοιχεία δηλώσεων 2008 (εισοδήματα 2007)
6 στους 10 έλληνες δηλώνουν εισόδημα μικρότερο των 1000€/μήνα
7 στους 10 ελευθ. επαγγ. (γιατροί, δικηγόροι, υδραυλικοί, τραγουδιστές κ.α) εμφανίζουν εισόδημα μικρότερο των 10.500€ ή 875€/μήνα)
65,27% (5,3 εκ. άτομα) δηλώνουν εισόδημα μικρότερο των12.000€
3 στους 10 δηλώνουν εισόδημα από 12.000-30.000€.
9 στους 10 δηλώνουν εισόδημα μικρότερο των 30.000€
5,8% (0,481 άτομα) δηλώνουν εισόδημα μεγαλύτερο των 30.000€.
18.700 άτομα δηλώνουν πως έχουν εισόδημα άνω των 100.000€.
Οι μισθωτοί και συνταξιούχοι σηκώνουν το μεγαλύτερα φορολογικά βάρη.
Το μέσο εισόδημα των μισθωτών ανέρχεται σε 14.437€ και των συνταξιούχων σε 11.873€. Οι εμποροβιοτέχνες δηλώνουν μέσο εισόδημα 10.440€. Οι ελεύθεροι επαγγελματίες δηλώνουν μέσο εισόδημα 9.057€.
Οι εισοδηματίες δηλώνουν μέσο εισόδημα 3.911€.
Οι αγρότες μέσο εισόδημα 2.455.
Οι κροίσοι έλληνες είναι σύμφωνα με τις δηλώσεις 65 με μέσο ετήσιο εισόδημα 900.000€.
Η μείωση των εισροών από την Ναυτιλία, τις εξαγωγές και τον τουρισμό το διάστημα Ιαν.-Οκτ. 09 υπολογίζεται σε 10,8 δισ € ή 4,5% του ΑΕΠ.
- – 31,9% είναι οι μειωμένες εισπράξεις της ναυτιλίας
- – 11,4% είναι οι μειωμένες εισπράξεις του τουρισμού
- – 25,3% είναι οι μειωμένες εισπράξεις των εξαγωγών.
- – Έως 30/4/2010 αναστέλλεται η ισχύς διατάξεων που αφορούν επιβολή φόρου 10% σε όλο τα κέρδη λαχείων.
- – Έως 22/12/09 η προθεσμία διόρθωσης Ε9.
- – Στο 9,3% η ανεργία το γ' τρίμηνο του 2009 από 7,2% το γ' τρίμηνο του 2008 (στοιχεία ΕΣΥΕ).
- – Με απόφαση ΥΠ. ΑΝΤ. ΟΙΚ.&Ν θα γίνονται δεκτές οι επενδυτικές προτάσεις από την προκήρυξη «ενισχύσεις Μικρών και Πολύ Μικρών Επιχειρήσεων» ηλεκτρονικά στο http://www.ependyseis.gr/ μέχρι 24.00h 18/12/09.
Οι παραλαβές για τις προτάσεις από τους Ε.Φ.Δ θα γίνονται δεκτές μέχρι 21-12-09 ώρα 14.30.
- – Εάν η Moody's υποβαθμίσει την πιστοληπτική ικανότητα της Ελλάδος σε «Β» μέχρι τα τέλη του επόμενου μήνα οι Τράπεζες δεν θα μπορούν να ανταλλάσσουν τα ελληνικά ομόλογα με ρευστότητα από την ΕΚΤ, εάν η ΕΚΤ επανέλθει στους κανόνες της που ίσχυαν πριν την κρίση.
- – Ο ΥΠΟ.ΟΙΚ. στην προσπάθεια βελτίωσης της εικόνας της οικονομίας εκτός από την φορολογική μεταρρύθμιση θέτει και το πρόγραμμα αποκρατικοποιήσεων. (Οι μετοχοποιήσεις θα αφορούν και χρηματοοικονομικές υπηρεσίες και τον κλάδο υποδομών).
- – Ανεξάρτητα από τις αποφάσεις για την μετεγκατάσταση της ΔΕΘ, τα τρία Επιμελητήρια της Θεσ/κης προτείνουν την ανέγερση εκθεσιακού κέντρου μέσω φορέα που θα συστήσουν αυτά.
- – Η ηγεσία του ΥΠ. ΥΓ. θα έχει επαφές με κάθε σύλλογο προμηθευτών νοσοκομείων ξεχωριστά για την ρύθμιση των χρεών.
- – Με το 50% έως 60% της ενιαίας κοινοτικής ενίσχυσης θα πιστωθούν οι τραπεζικοί λογαριασμοί των αγροτών. Η επίτροπος θα δώσει παράταση 2 μηνών για την ολοκλήρωση της ψηφιοποίησης του κτηματολογίου αγροτών και τη διενέργεια ελέγχων από τον ΟΠΕΚΕ-ΠΕ. Έτσι απομακρύνεται έτσι ο κίνδυνος για επιβολή προστίμου και αναστολή πληρωμών.
- – Η Γερμανική ThyssenKrupp δηλώνει ότι προτίθεται να μεταβιβάσει το 75% του μετοχικού κεφαλαίου των Ελληνικών Ναυπηγείων στην ABU DHABI MAR και εξετάζει το ενδεχόμενο να διατηρήσει το 25%. Η πρόταση θα αξιολογηθεί από τον εκτιμητή σύμβουλο της Ελληνικής κυβέρνησης.
Πηγή: ΒΕΑ