Επικαιρότητα ΒΕΑ 24-26/10/2009

  • Η Τ.Ε επισημαίνει ότι το ύψος του δημοσίου χρέους εάν συνυπολογιστούν και οι μελλοντικές δημοσιονομικές υποχρεώσεις λόγω της γήρανσης του πληθυσμού εκτοξεύεται σε εφιαλτικά επίπεδα.

Το 2008 το λογιστικό δημόσιο χρέος ήταν 99,2% του ΑΕΠ. Εάν ληφθούν υπόψη και οι μελλοντικές δημοσιονομικές επιπτώσεις των τρεχουσών πολιτικών το πραγματικό συνολικό βάρος του ελληνικού δημοσίου καταγεγραμμένο και μη, ήταν 395,1% του ΑΕΠ και εάν δεν μεταβληθούν οι κατευθύνσεις δημοσιονομικής και διαρθρωτικής πολιτικής σε 5 χρόνια αυτό θα διαμορφωθεί στο 533,9% του ΑΕΠ.

  • – Σύμφωνα με έρευνα της UEAPME (Ευρωπαϊκή Εργοδοτική Οργάνωση Βιοτεχνιών, ΜΜΕ) σε 25000 ΜΜΕ σε όλη την Ευρώπη που ρωτήθηκαν

40% αναμένουν αρνητικές εξελίξεις στις δραστηριότητές τους

50% αναμένουν καλύτερες εξελίξεις από πριν 6 μήνες

20% αναμένουν σημαντικά χειρότερες εξελίξεις από πριν από 2 χρόνια

  • – Η υποβάθμιση της πιστοληπτικής ικανότητας για τη χώρα μας από τη Fitch δημιουργεί ανησυχίες για αύξηση του κόστους δανεισμού μας. Σε μια τέτοια περίπτωση η αύξηση των επιτοκίων δεν περιορίζεται μόνο στο δημόσιο τομέα αλλά διαχέεται και στο σύνολο της οικονομίας αυξάνοντας κόστος δανεισμού επιχειρήσεων και ιδιωτών.

  • – Μέχρι σήμερα έχουν εκκαθαριστεί 5,372 εκ. δηλώσεις και ο μέσος φόρος ανά χρεωστικό ανέρχεται σε 2.196€ ενώ το μέσο ετήσιο δηλωθέν εισόδημα ανέρχεται σε 17.346€.

  • – Η Ρωσία αποφάσισε να μετέχει στον Αγωγό Σαμψούντα Τζειχάν σε Τουρκικό έδαφος, ενώ δεν αποκλείεται να μειωθεί η συμμετοχή της στον Αγωγό Μπουργκάς-Αλεξανδρούπολη. Παράλληλα το Καζακστάν εξετάζει το ενδεχόμενο να συμμετέχει με αγορά ποσοστών της Βουλγαρικής ή Ελληνικής πλευράς.

  • – Εγκρίθηκε από την Κομισιόν το πρόγραμμα στήριξης των Κυπριακών Τραπεζών λόγω της κρίσης. Έτσι στο πλαίσιο του σχεδίου αυτού το Κυπριακό κράτος θα εκδώσει ειδικά κρατικά ομόλογα, τα οποία θα δανείζει σε πιστωτικά ιδρύματα της Κύπρου που θα τα χρησιμοποιήσουν προκειμένου να αποκτήσουν ρευστότητα από την ΕΚΤ και την διατραπεζική αγορά. Την ρευστότητα αυτή θα κατευθύνουν οι Τράπεζες στην αγορά με μορφή στεγαστικών δανείων και δανείων στις Μικρές και Μεσαίες Επιχειρήσεις με ανταγωνιστικούς όρους.

  • – Η ΚΕΕΕ ζητάει από τον ΟΛΠ να μη χρεωθούν πρόσθετα αποθηκευτικά βάρη στα εμπορευματοκιβώτια επιχειρήσεων, που βρέθηκαν λόγω της απεργίας εγκλωβισμένα στο ΣΕΜΠΟ ΙΚΟΝΙΟΥ, τον οποίο διαχειρίζεται πλέον η ΣΕΠ Α.Ε θυγατρική της COSCO.

  • – Κερδοφορία 2δις € στις Τράπεζες στο εννεάμηνο 1/1-30/9/09. Βελτιωμένα τα κέρδη στο γ' τρίμηνο ενώ σε σύγκριση με το εννεάμηνο 08 παρατηρείται πτώση της τάξης 45-50%.

  • – Με στόχο τον περιορισμό όσο το δυνατόν του πρόσθετου δανεισμού, το ΥΠΟΙΟ θα επιδοθεί σε κυνήγι εσόδων από φόρο εισοδήματος, έκτακτη εισφορά, και ΕΤΑΚ 2008/9.

  • – Θα ξεκινήσει την επόμενη εβδομάδα η διαδικασία σύνταξης του προϋπολ. 2010 που θα έχει βάση 113,5% του ΑΕΠ το δημόσιο χρέος και 12,5% του ΑΕΠ το δημόσιο έλλειμμα εφέτος.

  • – Η 28η Οκτωβρίου είναι ημέρα προαιρετικής αργίας, η λειτουργία των επιχειρήσεων και η κατ' επέκταση η απασχόληση σ' αυτές, των μισθωτών, ανήκει στη διακριτική ευχέρεια του εργοδότη. Η πρακτική στοιχειοθετεί ένα εθιμικό δίκαιο (σχετικά με την αμοιβή βλέπετε ανακοίνωση ΚΕΠΕΑ ΓΣΕΕ Ναυτεμπορική 26/10 σελ. 4).

  • – Σύμφωνα με έρευνα του Ινστιτούτου Εργασίας της ΓΣΕΕ/ΑΔΕΔΥ το 2ο τρίμηνο του 2009 παρατηρείται αύξηση ανεργίας, μείωση απασχόλησης και της μισθωτής εργασίας, αύξηση ευέλικτων μορφών απασχόλησης και μείωση της πλήρους και μόνιμης απασχόλησης, αύξηση απολύσεων και αρνητικό ισοζύγιο στην αναπλήρωση θέσεων εργασίας.

  • – Έκθεση της Ε.Ε επισημαίνει ότι τα 2 μεγάλα προβλήματα του Ελληνικού Ασφαλιστικού Συστήματος είναι η σχέση εργαζομένων προς συνταξιούχους και η γήρανση του πληθυσμού μας. Λόγω του αναδιανεμητικού χαρακτήρα του ασφαλιστικού συστήματος μια αναλογία τουλάχιστον 4 εργαζ./1 συνταξιούχο θα εξασφάλιζε βιωσιμότητα. Σήμερα η αναλογία είναι 1,7 εργαζ./1συνταξ. Στο τέλος του 2060 η αναλογία αναμένεται στο 1/1. Ως προς την γήρανση του πληθυσμού τώρα, ο λόγος άτομα με ηλικία άνω των 65 (κατά τεκμήριο συνταξιούχοι) προς οικονομ. ενεργά άτομα 15-64 ετών, αυξάνεται ταχύτατα, αφού το 2008 είναι 27,8% και θα φθάσει στο 57,6% το 2060.

Η παράταση του εργασιακού βίου και μείωση του % αναπλήρωσης των συντάξεων αμφισβητείται ως λύση. Η άνοδος παραγωγικότητας εργασίας μειώνει τις δαπάνες υγείας και συντάξεων.

  • – Πρόεδρος του ICCI (Διεθνούς Εμπορικού Επιμελητηρίου) εξελέγη για 3 ακόμη χρόνια ο κ. Ν. Α Βερνίκος.

  • – Η Cosco μέχρι στιγμής δεν έχει πάρει στα χέρια της το πλαίσιο του διαλόγου στο οποίο η Υπουργός αναφέρθηκε πριν από 10 ημέρες. Έτσι η ατζέντα μένει ακόμη κενή.

  • – Μελέτη για τις ΔΕΚΟ στην Ελλάδα.

Η Ελλάδα, αποτελεί ένα αντιπροσωπευτικό παράδειγμα μιας χώρας, που έκανε στροφή στην  πολιτική που  αφορά  στις Δημόσιες  επιχειρήσεις. Ιστορικά,  κατά  την

δεκαετία του ‘90 ένας μεγάλος αριθμός ΔΕΚΟ ανεξαρτητοποιήθηκε από τον κρατικό έλεγχο και την εποπτεία. Το έτος 1996, ήταν καθοριστικό για τη λειτουργία των ελληνικών ΔΕΚΟ ύστερα από την ψήφιση του Νόμου 2414/1996, περί «εκσυγχρονισμού των Δ.Ε.Κ.Ο». Ο εν λόγω νόμος, μετέτρεψε τη μορφή των Δημοσίων επιχειρήσεων σε Ανώνυμες εταιρείες και ανέθεσε στα Διοικητικά τους Συμβούλια την διαχείριση της διοικητικής και οικονομικής ευθύνης. Επιπρόσθετα, οι ελληνικές ΔΕΚΟ διέπονται από τους Νόμου2190/1920 «περί ανωνύμων εταιρειών» και 3016/2002 «περί εταιρικής διακυβέρνησης».

Με το νόμο 3429/2005 δημιουργήθηκε ένα νέο πλαίσιο λειτουργίας των ΔΕΚΟ, το οποίο συνέβαλε στην αναθεώρηση του ρόλου του κράτους σε αυτές. Με στόχο τον εκσυγχρονισμό και την ενίσχυση των δημοσίων επιχειρήσεων προωθήθηκε μια σειρά πρακτικών για τη βελτίωση του οικονομικού τους αποτελέσματος. Οι πρακτικές αυτές περιελάμβαναν αποκρατικοποιήσεις, μετοχοποιήσεις και εξυγίανση των ζημιογόνων επιχειρήσεων.  Εντούτοις οι ΔΕΚΟ συνεχίζουν να αντιμετωπίζουν οικονομικές δυσκολίες. Τα ευρήματα της πρώτης ετήσιας μελέτης των ΔΕΚΟ, όπως αυτή δημοσιεύτηκε στην Ιστοσελίδα του ΕΠΕΔ (Ελληνικό Παρατηρητήριο Εταιρικής Διακυβέρνησης), μπορείτε να βρείτε στην ιστοσελίδα (www.hocg.eu).

Βλέπετε Ναυτεμπορική 26/10 σελ. 20/21.

  • – Η Ολομέλεια του Συμβουλίου της Επικρατείας έκρινε αντισυνταγματική τη νομιμοποίηση αυθαίρετων κτισμάτων μετά το 1983 που άρχισε η εφαρμογή του Ν.1337/83, τα οποία κανονικά θα έπρεπε να είχαν κατεδαφιστεί (νέα γενιά αυθαιρέτων).

Αυτή η απόφαση επηρεάζει και την νομιμοποίηση των ημιυπαίθριων, δεδομένου ότι ημιυπαίθριοι που μετατράπηκαν σε στεγασμένους χώρους (τζαμαρίες. Ξυλοκατασκευές κ.λπ) αυτομάτως μετατρέπονται σε αυθαίρετα κτίσματα και δεν μπορούν να νομιμοποιηθούν.

  • – Με αποφ. του Σ.τ.Ε απαγορεύεται η λειτουργία επαγγελματικών εργαστηρίων ακόμη και μικρής όχλησης σε απόσταση μικρότερη των 500 μέτρων από τα όρια χωριών έως 2000 κατοίκων (ο τελευταίος Ν.3325/05 επιτρέπει να εγκατασταθούν μέσα στους οικισμούς τους προϋφιστάμενους του 1923 επαγγελματικά εργαστήρια χαμηλής όχλησης με κινητήρια ισχύ μέχρι 22kw η θερμική ισχύ έως 50kw, ενώ επιτρέπεται να εγκατασταθούν όλες οι υπόλοιπες δραστηριότητες χαμηλής όχλησης σε απόσταση 500μ. από τα όρια των οικισμών).

Πηγή: ΒΕΑ