8-1-2010
– Κίνητρα για επαναπατρισμό κεφαλαίων και όχι «πόθεν έσχες» τραπεζικών καταθέσεων (που μπορεί να οδηγήσει να οδηγηθούν κεφάλαια στο εξωτερικό) μελετά τελικά η Κυβέρνηση.
Οι εισηγήσεις του οικονομικού επιτελείου είναι για τα κεφάλαια που επανεισάγονται μηδενική φορολόγηση με δέσμευση ότι από τα εισαχθέντα κεφάλαια ποσοστό 10-20% θα αναλωθεί. Κίνητρα για φοροαπαλλαγές θα δοθούν και σε επιχειρήσεις που αυξάνουν θέσεις εργασίας.
- Τα επιτόκια νέων καταθέσεων και δανείων σε € από στοιχεία της ΤΕ έχουν ως εξής:
Επιτόκια νέων καταθέσεων και δανείων σε ευρώ
Δεκ. 2007 | Δεκ. 2008 | Σεπτ. 2009 | Οκτ. 2009 | Νοέμβ. 2009 | ||
Κ Α Τ Α Θ Ε Σ Ε Ι Σ | Μιας ημέρας από νοικοκυριά | 1,23 | 1,24 | 0,48 | 0,43 | 0,43 |
Μιας ημέρας από μη χρηματοπιστωτικές επιχειρήσεις | 1,05 | 0,96 | 0,38 | 0,37 | 0,41 | |
Νέες καταθέσεις από νοικοκυριά με συμφωνημένη διάρκειας έως 1 έτος | 4,52 | 5,36 | 2,08 | 2,08 | 2,01 | |
Νέες συμφωνίες επαναγοράς (repos) | 3,76 | 2,52 | 0,30 | 0,27 | 0,32 | |
Δ Α Ν Ε Ι Α | Καταναλωτικά χωρίς καθορισμένη διάρκεια | 14,47 | 14,83 | 14,31 | 14,20 | 14,22 |
Επιχειρηματικά χωρίς καθορισμένη διάρκεια | 7,56 | 7,13 | 5,82 | 5,79 | 5,80 | |
Επιχειρηματικά με συγκεκριμένη διάρκεια και με επιτόκιο κυμαινόμενο ή σταθερό έως 1 έτος:
| 6,83 5,79 | 6,18 5,07 | 4,44 3,23 | 4,43 2,96 | 4,49 2,99 | |
Νέα στεγαστικά δάνεια με επιτόκιο κυμαινόμενο ή σταθερό έως 1 έτος | 4,76 | 4,92 | 3,19 | 3,15 | 3,14 | |
Νέα στεγαστικά δάνεια με επιτόκιο σταθερό άνω του ενός και έως 5 έτη | 4,21 | 5,53 | 4,75 | 4,71 | 4,63 |
- – Η Κυβέρνηση θα διευρύνει τις πηγές άντλησης δανειακών κεφαλαίων με εκδόσεις ομολόγων σε δολάρια και γιεν, ενώ την προσεχή Τρίτη ο ΟΔΔΗΧ θα διαθέσει σε δημοπρασία εξάμηνα και ετήσια έντοκα γραμμάτια και στις 19/1 θα εκδώσει με δημοπρασία τρίμηνα έντοκα γραμμάτια. Αναμένεται να αντληθούν 4,3 δις. €.
- – Ιδρύεται γραφείο ΕΟΤ στο Βελιγράδι για την προσέλκυση τουριστών της Σερβίας του Μαυροβουνίου και της Π.Γ.Δ.Μ (λόγω κατάργηση βίζας για πολίτες των χωρών αυτών) από 19/12/09.
11-1-2010
Το θέμα των αποδείξεων
- – Στόχος της ηγεσίας του ΥΠΟΙΚ είναι να ελέγχεται η πραγματοποίηση δαπανών και να μη δημιουργούνται προβλήματα στους φορολογούμενους, γι' αυτό και μελετάται το βάρος να μετατοπιστεί αποκλειστικά στις επιχειρήσεις και τους επιτηδευματίες. Επειδή πάντως κάθε νέο σύστημα έχει ατέλειες, που βελτιώνονται στην πορεία, τα στελέχη του ΥΠΟΙΚ προτείνουν το καθεστώς των αποδείξεων να λειτουργήσεις ως εξής:
Οι φορολογούμενοι να κρατούν τις αποδείξεις έως 31-12-2010. Να μην υιοθετηθεί η λίστα που εγκυμονεί σοβαρούς κινδύνους (όπως λανθασμένων αναγραφών) – αλλά να γίνουν δειγματοληπτικοί εξονυχιστικοί έλεγχοι σε ποσοστό 3,5-5% φορολογουμένων, με συνέπειες στις περιπτώσεις παρατυπιών.
Μετά την 1-1-2011 οι επιχειρήσεις θα έχουν υποχρεώσεις να καταχωρούν ΑΦΜ φορολογούμενου και να εκδίδουν απόδειξη. Για αποδείξεις μέσω φορολογικών ταμειακών μηχανών και για αποφυγή λανθασμένης πληκτρολόγησης, προτείνεται η σύνδεση των μηχανών με σύστημα αναγνώρισης ΑΦΜ μέσω ειδικής μαγνητικής κάρτας.
Κατόπιν μέχρι 30/4 θα υποβάλλονται στη ΓΓΠΣ ηλεκτρονικά αρχεία συναλλαγών Ιαν., Φεβρ., Μαρτίου μέχρι 31/7 οι συναλλαγές Απρ., Μαΐου, Ιουνίου κ.ο.κ. Έτσι οι φορολογούμενοι δεν θα κρατούν αποδείξεις παρά μόνο μέχρι την εκκαθάριση της φορολογικής δήλωσης για τυχόν διόρθωση λαθών.
- – Αύριο εκτός απροόπτου θα ξεκαθαρίσει το τοπίο για το αφορολόγητο όριο και τους νέους συντελεστές που θα ισχύσουν στις γονικές παροχές και δωρεές.
Εξετάζεται το νέο αφορολόγητο όριο να ανέλθει από 95000 €(σήμερα) σε 200.000€ και ο συντελεστής 1% που ισχύει πέρα του αφορολόγητου να αυξηθεί στο 5%.
- – Ο Ευαγγ. Βενιζέλος σχολιάζοντας είπε ότι το ζητούμενο είναι να μην υπάρχουν αναδρομικές εκπλήξεις και να υπάρχει ασφάλεια δικαίου.
- – Έπειτα από πολλούς μήνες παρατηρείται το πρώτο κύμα ανατιμήσεων (0,4-10%) και όλα δείχνουν ότι εφέτος αρκετές εταιρείες θα επιδιώξουν ανάπτυξη δια των ανατιμήσεων. Ο λόγος περνάει στην κυβέρνηση, που βλέπει τον πληθωρισμό να διαμορφώνεται σε υψηλότερα επίπεδα του μέσου κοινοτικού όρου.
- – Στο πλαίσιο του διαλόγου για το φορολογικό καθεστώς εντάσσεται και σχέδιο για ενιαίο συντελεστή ΦΠΑ το οποίο όμως θα επιβαρύνει περισσότερο τις ασθενέστερες τάξεις μέσω της αύξησης του συντελεστή στα είδη βασικής ανάγκης που έτσι κι αλλιώς δεν περιορίζονται.
- – Αλλάζει η δομή της αυτοδιοίκησης με το νέο πρόγραμμα «Καλλικράτης» που εγκρίθηκε από το Υπ. Συμβούλιο και τίθενται σε δημόσια διαβούλευση. Προβλέπει 370 δήμους αντί 1034 δήμους και Κοινότητες, έως 7 Γεν. Διοικήσεις που θα αντικαταστήσουν τις 13 κρατικές περιφέρειες.
Τα 6000 ΝΠ και Δημοτικές επιχειρήσεις των δήμων γίνονται 2000.
Στη θέση των 76 ΝΠΔΔ (νομαρχιακές αυτοδιοικήσεις) δημιουργούνται αιρετές περιφέρειες σε αριθμό ανάλογο των σημερινών 13 περιφερειών με αιρετό περιφερειάρχη, θεσμό αντιπεριφερειάρχη, (θεματικό και τοπικό) και περιφερειακή εκτελεστική επιτροπή κ.λ.π.
- – Η Κίνα το 2009 αναδεικνύεται ως η πρώτη εξαγωγική χώρα στον κόσμο εκτοπίζοντας την για πολλά χρόνια πρωτιά της Γερμανίας, ενώ παρουσιάζει ρυθμούς ανάπτυξης της τάξης του 8%, αυτούς δηλαδή που είχε προ της κρίσης, παρά το γεγονός ότι οι εισαγωγές Κινέζικων προϊόντων στη Δύση μειώθηκαν. Σημειωτέον ακόμη ότι πέρυσι αναδείχθηκε η μεγαλύτερη παγκόσμια δύναμη στον τομέα του αυτ/του κερδίζοντας και τις ΗΠΑ (πρώτη θέση) σε πωλήσεις και παραγωγή.
- – Σύμφωνα με στοιχεία της EUROSTAT το ποσοστό της ανεργίας τον Νοέμβριο 09 ανήλθε στην ευρωζώνη σε 10% του ενεργού πληθυσμού και στην Ε.Ε ως σύνολο στο 9,5%. Στην Ελλάδα το Γ' τρίμηνο του 2009 στο 9,7% του ενεργού πληθυσμού έναντι 9,2% του Β' τριμήνου 2009.
- – Η Ευρωπαϊκή οικονομία πάντως, μετά από 5 τρίμηνα αρνητικής ανάπτυξης βγήκε οριστικά από την κρίση, ενώ η Ελλάδα καταγράφει νέα υποχώρηση στο ΑΕΠ και θα παραμείνει σύμφωνα με τις προβλέψεις στην αρνητική ανάπτυξη.
- – Παρατείνεται η προθεσμία αναστολής πλειστηριασμών μέχρι 30-6-2010 και μέχρι ποσού 200.000 € για ικανοποίηση απαιτήσεων πιστωτικών ιδρυμάτων και εταιρειών παροχής πιστώσεων κατά δανειοληπτών με σχετική τροπολογία που κατετέθη στη Βουλή.
- – Το 2009 υπήρξε η χειρότερη χρονιά της 20ετίας στην εγχώρια αγορά αυτ/του με πτώση κατά 17,5% στις συνολικές πωλήσεις αυτ/των (τον μήνα Δεκ. 09 σημειώθηκε αύξηση πωλήσεων κατά 22%).
- – Νέες κινητοποιήσεις στις 20 Ιανουαρίου με κλείσιμο δρόμων και τελωνειακών σταθμών αποφάσισαν οι αγρότες, διεκδικώντας εγγυημένες τιμές για τα προϊόντα τους και μείωση του κόστους παραγωγής. Απειλούν ότι θα κλείσουν και τις παρακαμπτήριες οδούς των Τεμπών σε Αγιά και Ελασσόνα. (ΕΞΠΡΕΣ, Αργυρώ Μαυρούλη).
- – Με σημαντικές προεκπτώσεις και ελκυστικές προσφορές μέσω ηλεκτρονικών μηνυμάτων, προσπαθούν οι έμποροι να αναθερμάνουν την αγορά, μία εβδομάδα πριν την αρχή των επίσημων εκπτώσεων. Ο τζίρος, σύμφωνα με τα πρώτα στοιχεία την περίοδο των εορτών σημείωσε πτώση από 20 έως 30% ανάλογα με την επιχείρηση και οι καταστηματάρχες αναμένουν αυτή την περίοδο για να ξαναγεμίσουν τα ταμεία τους.
Με δεκαήμερα προσφορών, σημαντικές προεκπτώσεις και ελκυστικές προσφορές μέσω ηλεκτρονικών μηνυμάτων, προσπαθούν οι έμποροι να αναθερμάνουν την αγορά , μία εβδομάδα πριν την αρχή των επίσημων εκπτώσεων. Ο τζίρος σύμφωνα με τα πρώτα στοιχεία την περίοδο των εορτών σημείωσε πτώση από 20 έως 30 % ανάλογα με την επιχείρηση και οι καταστηματάρχες αναμένουν αυτή την περίοδο για να ξαναγεμίσουν τα ταμεία τους.
Μία εβδομάδα πριν την έναρξη των επίσημων χειμερινών εκπτώσεων ήδη στην αγορά υπάρχουν προσφορές και προεκπτώσεις σχεδόν σε όλα τα καταστήματα. (ΕΞΠΡΕΣ, Αργυρώ Μαυρούλη).
- Το θέμα της τιμολόγησης της ηλεκτρικής ενέργειας που παράγεται από φωτοβολταϊκούς σταθμούς ανοίγει εκ νέου η υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας Τίνα Μπιρμπίλη, η οποία αφήνοντας ανοιχτά όλα τα ενδεχόμενα, ανακοίνωσε χθες ότι το ζήτημα θα εξεταστεί στο πλαίσιο της συνολικής αναθεώρησης του θεσμικού πλαισίου για τις ανανεώσιμες πηγές. (ΕΞΠΡΕΣ, Αργυρώ Μαυρούλη).
- Με πρόσφατη απόφασή της η κ. Μπιρμπίλη προχώρησε σε αύξηση κατά 9,6% των εγγυημένων τιμών αγοράς από το σύστημα, της ενέργειας που παράγεται από όλες τις άλλες τεχνολογίες (αιολικά, μικρά υδροηλεκτρικά κ.λπ.) εξαιρώντας τα φωτοβολταϊκά. Πρέπει να σημειωθεί ότι η ετήσια αναθεώρηση των τιμών προβλέπεται από τον Ν. 3468 του 2006, ενώ στον επόμενο σχετικό Νόμο 3734 του 2009, ορίζονται υψηλότατες τιμές αγοράς της ενέργειας από φωτοβολταϊκά και σταδιακή ετήσια αποκλιμάκωσή τους, ώστε να φθάσουν σε λογικά επίπεδα με την ωρίμαση της τεχνολογίας και την αύξηση της εγκατεστημένης ισχύος. (ΕΞΠΡΕΣ, Αργυρώ Μαυρούλη).
- Στην εξοικονόμηση 10,4 δισ. ευρώ έως το 2012, σε βάθος τριετίας, ευελπιστεί το υπουργείο Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης, σύμφωνα με την πρόταση που παρέδωσαν ο αρμόδιος υπουργός Ανδρέας Λοβέρδος και υφυπουργός Γιώργος Κουτρουμάνης την περασμένη Πέμπτη στο μικτό κλιμάκιο της Κομισιόν και της Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας από την καταπολέμηση της εισφοροδιαφυγής, της αδήλωτης εργασίας, αλλά και τον έλεγχο των δαπανών υγείας. Κάτι τέτοιο όμως φαντάζει εξαιρετικά δύσκολο έως ακατόρθωτο λόγω των σοβαρών εγγενών αδυναμιών του συστήματος, αλλά και της ύφεσης που βρίσκεται αυτή τη στιγμή η οικονομία. Έτσι καθίσταται ακόμη δυσκολότερο το εγχείρημα περιορισμού των δαπανών και συγκέντρωσης των εισφορών.
Σύμφωνα με όσα ανέφερε ο έλληνας υπουργός, η κυβέρνηση το 2010 αναμένεται να εξασφαλίσει από την καταπολέμηση της εισφοροδιαφυγής και της αδήλωτης εργασίας 1,15 δισ. ευρώ, ενώ από τον έλεγχο των δαπανών υγείας 650 ευρώ. Παράλληλα, στο Πρόγραμμα Σταθερότητας Ανάπτυξης 2010- 2012 στον τομέα κοινωνικής ασφάλισης για το 2011 και το 2012 προβλέπεται περαιτέρω μείωση της εισφοροδιαφυγής σε ποσοστό 20% και 15% αντίστοιχα, με αποτέλεσμα την αύξηση πόρων του συστήματος κατά 2,5 δισ. ευρώ το 2011 και 4δισ. ευρώ το 2012, ενώ από τον έλεγχο κυρίως της φαρμακευτικής δαπάνης προβλέπεται η εξοικονόμηση 900 εκατ. ευρώ το 2011 και 1,2 δισ. ευρώ το 2012. Συνολικά εξοικονόμηση 10,4 δισ. ευρώ εντός των επόμενων τριών ετών.
Τα μεγαλεπήβολα σχέδια της κυβέρνησης κινδυνεύουν να μείνουν σχέδια επί χάρτου αφού δεν υπάρχει η υποδομή για την επίτευξη των παραπάνω στόχων και είναι αμφίβολο ότι θα έχει δημιουργηθεί εντός του 2010, πόσο μάλλον να αποδίδει μάλιστα τα μέγιστα . Βλέποντας τα παραπάνω νούμερα, είναι εύλογο να αναρωτηθεί πως μπορούμε να αποδώσουμε τους πόρους που θα εξοικονομήσουμε, χωρίς να έχουμε ακόμη συγκεκριμενοποιήσει τα μέτρα που θα λάβουμε.
Για να συγκεντρωθούν οι παραπάνω πόροι όσον αφορά την πάταξη της εισφοροδιαφυγής και της αδήλωτης εργασίας θα πρέπει να υπάρξει μηχανοργάνωση σε όλα τα ασφαλιστικά ταμεία κάτι που προς το παρόν διαθέτει μόνο το ΙΚΑ, θα πρέπει να προσληφθούν χιλιάδες υπάλληλοι στα ασφαλιστικά ταμεία ώστε να γίνεται έλεγχος και διασταύρωση των στοιχείων, θα πρέπει να αλλάξει ριζικά το Σώμα Επιθεωρητών Εργασίας με την πρόσληψη νέων ελεγκτών, αφού η αναλογία αυτή τη στιγμή για τους 850 υπάρχοντες είναι 1 προς 700 επιχειρήσεις.
Ακόμη και η ίδια η ηγεσία του υπουργείου Εργασίας στο ενημερωτικό σημείωμα που έδωσε ανέφερε χαρακτηριστικά: «Δεν υπάρχει δυνατότητα περιορισμού των λειτουργικών δαπανών των φορέων κοινωνικής ασφάλισης με λιγότερο προσωπικό από το προβλεπόμενο. Ειδικότερα επί συνόλου 17.971 προβλεπομένων οργανικών θέσεων, κενές είναι οι 5.974 θέσεις και ποσοστό 33,2%, γι' αυτό επιβάλλεται η κάλυψη μέρους των κενών αυτών θέσεων για τη στελέχωση κυρίως των ελεγκτικών μηχανισμών των Φορέων προκειμένου να επιτευχθούν οι αναφερόμενοι στόχοι για την μείωση της εισφοροδιαφυγής και της αδήλωτης εργασίας και τον περιορισμό της σπατάλης στη φαρμακευτική περίθαλψη». (ΕΞΠΡΕΣ, Αργυρώ Μαυρούλη).
Πηγή: ΒΕΑ