Θέσεις της ΓΣΕΒΕΕ στο σχέδιο Προεδρικού Διατάγματος «Διαδικασία Μεσολάβησης και Διαιτησίας για τη συλλογική ρύθμιση των όρων αμοιβής και εργασίας των εργαζόμενων

 

        

                     

ΓΕΝΙΚΗ ΣΥΝΟΜΟΣΠΟΝΔΙΑ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΩΝ ΒΙΟΤΕΧΝΩΝ ΕΜΠΟΡΩΝ ΕΛΛΑΔΑΣ

Αριστοτέλους 46, 104 33 ΑΘΗΝΑ, Τηλ.: 38.16.600, fax:210. 38.20.735, http://www.gsevee.gr/

   Γ Σ Ε Β Ε Ε

   

                             Αθήνα, Τετάρτη 6 Οκτωβρίου 2010

ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ

Θέμα: Θέσεις της ΓΣΕΒΕΕ στο σχέδιο Προεδρικού Διατάγματος «Διαδικασία Μεσολάβησης και Διαιτησίας για τη συλλογική ρύθμιση των όρων αμοιβής και εργασίας των εργαζόμενων»

Υπόμνημα έστειλε η ΓΣΕΒΕΕ προς την Υπουργό Εργασίας κα Λ. Κατσέλη με τις θέσεις της για το σχέδιο Προεδρικού Διατάγματος «Διαδικασία Μεσολάβησης και Διαιτησίας για τη συλλογική ρύθμιση των όρων αμοιβής και εργασίας των εργαζόμενων».

Αναλυτικά το Υπόμνημα:

O Οργανισμός Μεσολάβησης και Διαιτησίας ως σύστημα επίλυσης των συλλογικών διαφορών εργασίας, αποτελεί σημαντικό θεσμικό πυλώνα που διασφαλίζει το συνολικό πλαίσιο των ελεύθερων συλλογικών διαπραγματεύσεων, την ειρηνική επίλυση των συλλογικών διαφορών και την διασφάλιση εν τέλει της κοινωνικής ειρήνης. Για το λόγο αυτό, οι προτάσεις τις οποίες θα παραθέσουμε αποβλέπουν στην περαιτέρω ενίσχυση αυτής της λειτουργίας του.

Όπως είναι γνωστό, η διαδικασία επίλυσης των διαφορών λαμβάνει χώρα σε δύο διακριτά στάδια. Το πρώτο από αυτά είναι το στάδιο της μεσολάβησης, στο οποίο η συμμετοχή του μεσολαβητή έχει σκοπό να διευκολύνει τις διαπραγματεύσεις και να συμβάλλει στην κατάρτιση ΣΣΕ,  στο οποίο έχουν μέχρι τώρα ανακύψει λίγα προβλήματα – σε πολλές περιπτώσεις δεν λαμβάνονται υπόψη οι προτάσεις της εργοδοτικής πλευράς. Επομένως, η ΓΣΕΒΕΕ θεωρεί ότι πρέπει η μεσολάβηση όχι μόνο να διατηρηθεί ως έχει αλλά να ενισχυθούν περαιτέρω τα στοιχεία της συμφιλίωσης και του συλλογικού διακανονισμού των διαφορών.

Η διαιτησία είναι το δεύτερο και τελευταίο στάδιο της διαδικασίας επίλυσης της συλλογικής διαφοράς με παρέμβαση τρίτου, του διαιτητή ο οποίος, με την απόφασή του η οποία είναι υποχρεωτική, υποκαθιστά την βούληση των μερών και επιλύει τη συλλογική διαφορά. Τα περισσότερα προβλήματα που έχουν ανακύψει μέχρι σήμερα αφορούν κατά κύριο λόγο το δεύτερο αυτό στάδιο.

Με το υφιστάμενο θεσμικό πλαίσιο, στη διαδικασία της διαιτησίας μπορεί να προσφύγει μόνο η εργατική πλευρά, εκτός από την περίπτωση των επιχειρησιακών ΣΣΕ, γεγονός που έχει οδηγήσει σε ορισμένα προβλήματα. Το προτεινόμενο Προεδρικό Διάταγμα κινείται στη σωστή κατεύθυνση καθώς επιχειρεί να επιλύσει τα προβλήματα που έχουν παρατηρηθεί μέχρι σήμερα στο θεσμό της Διαιτησίας και γενικότερα στη λειτουργία του Οργανισμού. Η ΓΣΕΒΕΕ καταθέτει τις παρακάτω προτάσεις, η υιοθέτηση των οποίων θα καταστήσει το Προεδρικό Διάταγμα ακόμα πιο λειτουργικό και θα συμβάλλει στην επίλυση των υφιστάμενων προβλημάτων.

  • Άρθρο 2 παρ. 6: Θα πρέπει να εισαχθεί διάταξη, η οποία θα ορίζει σαφώς το περιεχόμενο της πρότασης του μεσολαβητή. Συγκεκριμένα, θα πρέπει να προβλεφθεί ότι η πρόταση του μεσολαβητή περιλαμβάνει τις προτάσεις και των δύο μερών.
  • Άρθρο 3: Θα πρέπει να εισαχθεί παράγραφος που θα ορίζει το αντικείμενο της διαιτητικής απόφασης όταν η προσφυγή στη διαιτησία γίνεται μονομερώς από ένα μέρος εφόσον αποδέχθηκε την πρόταση του μεσολαβητή, την οποία δεν αποδέχτηκε το άλλο μέρος (περίπτωση γ της παραγράφου 1). Συγκεκριμένα, θα πρέπει να οριστεί σαφώς ότι στην περίπτωση αυτή η διαιτητική απόφαση θα αφορά αποκλειστικά τον βασικό μισθό και το βασικό ημερομίσθιο της σύμβασης. Στην περίπτωση που η προσφυγή στη διαιτησία γίνεται με κοινή συμφωνία, τότε το περιεχόμενο της διαιτητικής απόφασης μπορεί να επεκτείνεται και σε άλλα θέματα της ΣΣΕ. Η διαιτητική απόφαση στην περίπτωση αυτή θα πρέπει να είναι ειδικά και εμπεριστατωμένα αιτιολογημένη.
  • Άρθρο 3 παρ.2 : Η ΓΣΕΒΕΕ θεωρεί ότι η τριμελής Επιτροπή Διαιτησίας θα πρέπει να συγκροτείται μόνο με κλήρωση. Σε αντίθετη περίπτωση, αν δηλαδή παραμείνει η δυνατότητα επιλογής των διαιτητών από την εργοδοτική και την εργατική πλευρά, τότε είναι πιθανό να προκύψουν αμφιβολίες σχετικά με την αντικειμενικότητα και την αμερόληπτη κρίση των Διαιτητών
  • Άρθρο 3 παρ. 7: Είναι ιδιαίτερα θετικό το γεγονός ότι δίνεται η δυνατότητα ελέγχου των διαιτητικών αποφάσεων από τη Δικαιοσύνη ως προς την τυπική νομιμότητα και ότι εισάγονται συγκεκριμένες προθεσμίες για την εκδίκαση των υποθέσεων. Θα πρέπει, βέβαια, αναλόγως να προσδιοριστεί και το χρονικό διάστημα εκδίκασης των υποθέσεων και έκδοσης των δικαστικών αποφάσεων σε περίπτωση έφεσης.
  • Άρθρο 4 παρ. 3: Σε σχέση με τη σύνθεση του Διοικητικού Συμβουλίου του Ο.ΜΕ.Δ, η ΓΣΕΒΕΕ θεωρεί ότι θα πρέπει απαραίτητα να συμμετέχει και ένα μέλος με ειδίκευση στην οικονομική της εργασίας. Επομένως, για το μέλος ΔΕΠ και το πρόσωπο αναγνωρισμένου κύρος θα πρέπει να αναφέρεται και η ειδίκευση στην οικονομική της εργασίας και να προβλεφθεί ρητά ότι όταν το ένα μέλος (είτε ΔΕΠ ή αναγνωρισμένου κύρους) έχει ειδίκευση στο εργατικό δίκαιο, τότε το άλλο μέλος θα πρέπει να έχει ειδίκευση στην οικονομική της εργασίας.
  • Άρθρο 4 παρ.3 περίπτωση IV: Η ΓΣΕΒΕΕ θεωρεί ότι θα πρέπει να παραμείνει η διάταξη του ισχύοντος θεσμικού πλαισίου, σύμφωνα με την οποία δεν μπορούν να συμμετέχουν στο ΔΣ μέλη των οργάνων διοίκησης συνδικαλιστικών οργανώσεων εργαζόμενων ή εργοδοτών.
  • Άρθρο 4 παρ. 5: Η πρόβλεψη για τριετή θητεία του ΔΣ και η δυνατότητα επαναδιορισμού των μελών μετά από 6 έτη ενδέχεται να δημιουργήσει προβλήματα στη λειτουργία του Οργανισμού, λόγω των συχνών αλλαγών στη σύνθεση του ΔΣ. Προτείνεται να δοθεί η δυνατότητα ανανέωσης της θητείας των μελών για άλλα 3 χρόνια και η δυνατότητα επαναδιορισμού τους μετά την παρέλευση τριετίας – 2 θητείες και επαναδιορισμός μετά από 3 χρόνια.
  • Άρθρο 4 παρ. 7: Σε σχέση με τη θητεία των μεσολαβητών και των διαιτητών, η ΓΣΕΒΕΕ θεωρεί ότι το χρονικό διάστημα που μπορούν να παραμείνουν στο Σώμα είναι μεγάλο (9 χρόνια). Επιπλέον, η μη δυνατότητα πρόσληψής τους εκ νέου ενδέχεται να δημιουργήσει προβλήματα. Πρόταση της ΓΣΕΒΕΕ είναι η θητεία των μεσολαβητών και των διαιτητών να παραμείνει τριετής με δυνατότητα ανανέωσης για ακόμα τριετία. Επίσης, να προβλεφθεί δυνατότητα επαναπρόσληψής τους μετά την παρέλευση 3 ετών.
  • Άρθρο 4 παρ. 9β: Η ΓΣΕΒΕΕ θεωρεί σωστή την πρόβλεψη για την ομόφωνη γνώμη των Πρόεδρων των κοινωνικών εταίρων. Σε σχέση με την πρόβλεψη για την ομόφωνη γνώμη των μελών του Διοικητικού Συμβουλίου που προέρχονται από την εργατική και την εργοδοτική πλευρά, προτείνεται η απόφαση να λαμβάνεται με την πλειοψηφία των 7/9 του ΔΣ.
  • Άρθρο 4. παρ 10: Οι μεταβατικές διατάξεις θα πρέπει να προσδιοριστούν σαφέστερα ή / και να συμπληρωθούν, καθώς τίθεται προβληματισμός για την ομαλή λειτουργία του Οργανισμού κατά τη μεταβατική περίοδο.

           Ο ΠΡΟΕΔΡΟΣ                                  Ο ΓΕΝΙΚΟΣ ΓΡΑΜΜΑΤΕΑΣ

 ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΑΣΗΜΑΚΟΠΟΥΛΟΣ                           ΝΙΚΟΣ ΣΚΟΡΙΝΗΣ   

Πηγή: ΓΣΕΒΕΕ