Νέες αγορές, νέα προϊόντα και νέες επιχειρήσεις οι τρεις άξονες για την επίτευξη διπλασιασμού των ελληνικών εξαγωγών μέχρι το 2014

Νέες αγορές, νέα προϊόντα και νέες επιχειρήσεις οι τρεις άξονες για την επίτευξη διπλασιασμού των ελληνικών εξαγωγών μέχρι το 2014

Το στόχο του διπλασιασμού των ελληνικών εξαγωγών σε αξία μέχρι το 2014 επανέφερε ο Πρόεδρος του ΣΕΒΕ, κ. Βασίλης Θωμαΐδης, στη συνάντηση εργασίας που είχε σήμερα, 30.11.2009, στο πλαίσιο του συνεδρίου του ΣΒΒΕ με τη Eurobank, με θέμα:  «ΣΒΒΕ – Eurobank βιομηχανία 2020: περιφερειακή ανάπτυξη, καινοτομία και εξωστρέφεια». Ο στόχος του διπλασιασμού των ελληνικών εξαγωγών θα επιτευχθεί με την εφαρμογή συγκροτημένης στρατηγικής και μέσα από την ανάπτυξη και τη διείσδυση σε νέες δυναμικές αγορές, επένδυση σε καινοτόμα, ανταγωνιστικά προϊόντα και την αύξηση της εξαγωγικής βάσης των ελληνικών επιχειρήσεων. Αναφορικά με τη διεθνοποίηση των ελληνικών επιχειρήσεων σήμερα, ο Πρόεδρος του ΣΕΒΕ ανέφερε χαρακτηριστικά ότι στο σύνολο 36.884 εγγεγραμμένων επιχειρήσεων για το νομό Θεσσαλονίκης, μόλις οι 2.334 επιχειρήσεις ασκούν εξαγωγική δραστηριότητα, δηλαδή ποσοστό 6,3%, ενώ για το νομό Αττικής το ποσοστό είναι πολύ μικρότερο και ανέρχεται σε 2,7%.

Ο Πρόεδρος του ΣΕΒΕ ανέφερε ότι το σημερινό αναπτυξιακό μοντέλο οδηγεί την ελληνική οικονομία στο τέλμα των δίδυμων ελλειμμάτων, τρεχουσών συναλλαγών και δημοσίου χρέους, γεγονός που εμποδίζει περαιτέρω την ανάπτυξη της υγιούς επιχειρηματικότητας, ενώ ενισχύει τη χαμηλή ανταγωνιστικότητα της χώρας μας στις διεθνείς αγορές.

Στην αρχή της παρέμβασής του ο Πρόεδρος του ΣΕΒΕ επεσήμανε τις αδυναμίες του υφιστάμενου συστήματος ενίσχυσης των ελληνικών εξαγωγών, οι οποίες εστιάζονται στην έλλειψη εθνικής στρατηγικής, στόχων και κατευθύνσεων για τις εξαγωγές, στην έλλειψη πλαισίου στήριξης των εξαγωγικών επιχειρήσεων, στον μη ενεργό ρόλο των φορέων εξωστρέφειας και στην έλλειψη συνάφειας και συντονισμού των εθνικών προσπαθειών ενίσχυσης της εξωστρέφειας.

Ιδιαίτερη έμφαση έδωσε ο κ.  Θωμαΐδης στην ανάγκη για ανατροπή της εθνικής στρατηγικής εξαγωγών, ενώ επεσήμανε ότι μέχρι σήμερα,

-Το εκθεσιακό πρόγραμμα ενός φορέα για την προβολή-προώθηση των ελληνικών εξαγωγών δεν μπορεί να αντιμετωπίζεται ως εθνική στρατηγική εξαγωγών της ελληνικής οικονομίας

-Πιο συγκεκριμένα, κρίσιμη είναι η ανάγκη για την ύπαρξη ενός επιτελικού και συντονιστικού Συστήματος Στήριξης Εθνικής Εξωστρέφειας, το οποίο θα συνεισφέρει καθοριστικά στους εξής τομείς:

  • 1. Αποκρυστάλλωση ενός συγκεκριμένου οράματος για την εθνική εξωστρέφεια της χώρας, χάραξη μίας δυναμικής Εθνικής Στρατηγικής Εξαγωγών, καθορισμό προτεραιοτήτων για τις εθνικές πολιτικές και δράσεις ενίσχυσης της εξωστρέφειας και σχεδιασμό ενός ενιαίου πλαισίου στήριξης των εξαγωγικών επιχειρήσεων, με τον καθορισμό συγκεκριμένων ποσοτικών στόχων για αγορές και αγαθά.
  • 2. Αναδιάρθρωση του εθνικού συστήματος ενίσχυσης και στήριξης της εξωστρέφειας και των ελληνικών εξαγωγών, με βελτίωση των μηχανισμών συντονισμού, παρακολούθησης και εποπτείας των Φορέων εξωστρέφειας.

  • 3. Εξοικονόμηση κόστους μέσω της αποφυγής επικαλύψεων μεταξύ των δράσεων, της καλύτερης αξιοποίησης των πόρων και της βελτίωσης της αποτελεσματικότητας και αποδοτικότητας των ενεργειών ενίσχυσης της εξωστρέφειας.

Στη συνέχεια της παρέμβασής του, ο κ. Θωμαΐδης αναφέρθηκε στα θέματα κατανομής του περιφερειακού εξαγωγικού δυναμικού της χώρας, ενώ επιπλέον τόνισε την γνωστή σημασία που έχουν οι ελληνικές εξαγωγές για περιφέρειες όπως η Κεντρική Μακεδονία. Συγκεκριμένα, η εξαγωγική επίδοση (εξαγωγές ως ποσοστό του περιφ. ΑΕΠ) της Κεντρικής Μακεδονίας ανέρχεται σε 12% για το 2007, καταλαμβάνοντας τη 2η θέση στη σχετική κατάταξη των ελληνικών περιφερειών και αναδεικνύοντας την εξαγωγική δυναμική της περιφέρειας.

Η εκπόνηση μακροχρόνιων προγραμμάτων Regional Marketing αποτελεί σημαντικό βήμα στην αποτελεσματική προβολή και προώθηση των ελληνικών προϊόντων στο εξωτερικό, ενώ η ανάγκη καλού συντονισμού των διεθνών δικτύων που διαθέτει η χώρα μας και η ανάγκη μεθοδικής, έγκαιρης και συνεχούς παρακολούθησης των ελληνικών εξαγωγών στις διεθνείς αγορές κρίνεται πλέον επιτακτική.  Σε αυτό το σημείο και χρησιμοποιώντας ως παράδειγμα την αγορά της Νοτιοανατολικής Ευρώπης, ο Πρόεδρος του ΣΕΒΕ αναφέρθηκε στην εσφαλμένη αντίληψη που επικρατεί ότι στις χώρες της ΝΑ Ευρώπης εξάγουμε προϊόντα χαμηλής τεχνολογίας. Κάτι τέτοιο ωστόσο δεν ισχύει, καθώς σύμφωνα με στοιχεία της Τράπεζας της Ελλάδος, από το 2000 μέχρι και το 2006, η πλειοψηφία των εξαγόμενων προϊόντων στη ΝΑ Ευρώπη ανήκουν στην κατηγορία της μέσης εντάσεως τεχνολογίας. Επιπλέον, ο κ. Θωμαΐδης στάθηκε κριτικά στην αδυναμία εξαγωγής συμπερασμάτων και προτάσεων για αγορές όπου τα ελληνικά προϊόντα έχουν ιδιαίτερη δυναμική, και άρα ανταγωνιστικό πλεονέκτημα, ενώ οι ανταγωνιστές μας παρουσιάζουν φθίνουσα εξαγωγική δυναμική.

Η χαμηλή εξαγωγική δυναμική της χώρας μας οφείλεται κατά τον Πρόεδρο του ΣΕΒΕ, αποκλειστικά στην χαμηλή ανταγωνιστικότητα της χώρας μας στις διεθνείς αγορές. Η εξαγωγική επίδοση της Ελλάδος είναι διαχρονικά η χαμηλότερη στην ΕΕ-15, καταλαμβάνοντας την υψηλότερη τιμή της το 2000 (ποσοστό 9,2%). Παρόλα αυτά στην δεκαετία 1999-2008 οι ελληνικές εξαγωγές δεν έχουν καταφέρει να σπάσουν το φράγμα του 10% ως ποσοστό του ΑΕΠ, γεγονός που υποδηλώνει ότι από πλευράς εξαγωγών η Ελλάδα δεν εκτίθεται επαρκώς στο διεθνές εμπόριο, ενώ το ποσοστό διαμορφώνεται ως στο ¼ του μέσου όρου της ΕΕ-15.

Κλείνοντας την παρέμβασή του, ο κ. Θωμαΐδης εξέφρασε την άποψη ότι το μοντέλο ενίσχυσης των μεγάλων εξαγωγικών επιχειρήσεων φαίνεται να έχει εξαντλήσει τα όριά του και προκύπτει η άμεση ανάγκη για την καλλιέργεια εξαγωγικής νοοτροπίας και την αξιοποίηση της καινοτομίας μέσω νέων εξαγωγικών εργαλείων.

Πηγή: ΣΕΒΕ