Οι υπεργολαβίες «σώζουν» τους μικρούς κατασκευαστές
Σανίδα σωτηρίας προσφέρουν οι μεγάλοι κατασκευαστικοί όμιλοι στους μικρότερους, καθώς πληθαίνουν το τελευταίο διάστημα οι αναθέσεις υπεργολαβιών στα μεγάλα συγχρηματοδοτούμενα οδικά έργα που κατασκευάζονται με όλο και ταχύτερους ρυθμούς. Πρόκειται για συνολικά πέντε οδικές αρτηρίες συνολικού μήκους 1.417 χλμ. και συνολικού προϋπολογισμού 8,6 δισ. ευρώ (εκ των οποίων τα 1,6 δισ. ευρώ είναι ιδιωτικές επενδύσεις) που κατασκευάζονται.
Δεδομένου μάλιστα ότι ενεργό ρόλο και μεγάλα ποσοστά συμμετοχής στα εν λόγω έργα διαθέτουν και μεγάλοι κατασκευαστικοί όμιλοι του εξωτερικού, οι προοπτικές ανάληψης σημαντικών υπεργολαβιών είναι ακόμα μεγαλύτερες. Ο λόγος είναι ότι οι ξένοι όμιλοι επιλέγουν τη λύση της ανάθεσης υπεργολαβιών σε τοπικούς εργολάβους, διατηρώντας για τους ίδιους τον ρόλο της διαχείρισης έργου. Πρόκειται για επιλογή χαμηλότερου κόστους, συγκριτικά με τη μεταφορά ή ενοικίαση εξοπλισμού και προσωπικού-εργατοτεχνιτών. Σε ανάλογες κινήσεις προχωρούν παραδοσιακά σε έργα τέτοιου μεγέθους και οι ελληνικοί όμιλοι, καθώς έτσι επιταχύνονται οι εργασίες, ενώ εξασφαλίζονται και αρμονικές σχέσεις με τις μικρότερες εταιρείες, που αποδεικνύονται χρήσιμες στο μέλλον.
Το τελευταίο διάστημα, δύο εταιρείες έχουν ήδη επωφεληθεί από την τακτική αυτή. Η Προοδευτική, η οποία απέχει από σχεδόν όλους τους διαγωνισμούς δημοσίων έργων την τελευταία διετία, ανέλαβε την κατασκευή τμήματος του αυτοκινητόδρομου Ε-65, έπειτα από συμφωνία με τη ΓΕΚ-ΤΕΡΝΑ. Ο προϋπολογισμός του έργου ανέρχεται σε 40 εκατ. ευρώ, ποσό ιδιαίτερα σημαντικό για τα μεγέθη της Προοδευτικής, η οποία δύσκολα θα κατορθώσει να διατηρηθεί στη ανώτατη τάξη (7η) εργοληπτικού πτυχίου. Μέχρι σήμερα μάλιστα δεν έχει καταθέσει τον απαιτούμενο φάκελο στο ΥΠΕΧΩΔΕ, με την σχετική προθεσμία να λήγει τον Σεπτέμβριο. Εν τω μεταξύ, η εσωτερική κόντρα μεταξύ του προέδρου κ. Κώστα Κούτλα με τον αδελφό του κ. Σπύρο Κούτλα, κάτοχο του 14% της εταιρείας δεν έχει επιτρέψει την λήψη απόφασης για την αύξηση του μετοχικού κεφαλαίου και την είσοδο νέου στρατηγικού επενδυτή. Καθώς, πάντως, η ΓΕΚ-ΤΕΡΝΑ έχει αναλάβει, σε κοινοπραξία με τις ισπανικές ACS και Dragados και το έργο της Ιονίας Οδού, ρόλο υπεργολάβου αναμένεται να έχει και η ΑΤΤΙΚΑΤ, στην οποία ο ελληνικός όμιλος συμμετέχει με 23%.
Οφέλη από τα μεγάλα οδικά έργα «βλέπει» εσχάτως και η Μοχλός, η οποία την προηγούμενη εβδομάδα υπέγραψε δύο υπεργολαβίες συνολικού ύψους 4,25 εκατ. ευρώ. Εχοντας ενισχύσει τη συνεργασία της με τον ισπανικό όμιλο της Dragados, η εταιρεία «προικοδοτήθηκε» με την κατασκευή τμήματος του νέου αυτοκινητόδρομου της Ιονίας Οδού. Πρόκειται για τη διάτρηση και προσωρινή υποστήριξη της σήραγγας Μακύνειας, σύμβαση προϋπολογισμού 4,04 εκατ. ευρώ. Ταυτόχρονα, η εταιρεία προχώρησε σε συμφωνία με τη γαλλική Vinci Construction Grands Projects, για την κατασκευή τριών τεχνικών έργων εισόδου-εξόδου σήραγγας, που αποτελεί τμήμα του νέου αυτοκινητόδρομου Κορίνθου-Πατρών. Η αρχική αξία τής εν λόγω σύμβασης δεν ξεπερνά τα 250.000 ευρώ.
Η Μοχλός, η οποία το τελευταίο διάστημα επιχειρεί να τονώσει το κατασκευαστικό της αντικείμενο, αποφεύγοντας όμως την εκτέλεση ζημιογόνων έργων (π.χ. λόγω μεγάλων εκπτώσεων), συμμετέχει σε κοινοπραξία με την Dragados στους διαγωνισμούς της Αττικό Μετρό για την επέκταση της Γραμμής 3 προς τον Πειραιά, έργο προϋπολογισμού 515 εκατ. ευρώ, αλλά και για την επέκταση του μετρό Θεσσαλονίκης προς την Καλαμαριά, με προϋπολογισμό 425 εκατ. ευρώ. Σε αμφότερους τους διαγωνισμούς η συμμετοχή της Μοχλός είναι της τάξεως του 40%.
Το ζητούμενο πλέον, κυρίως για τις μικρότερες εταιρείες του κλάδου, είναι η εξασφάλιση όσο το δυνατόν περισσότερων υπεργολαβιών, υπό την προϋπόθεση βέβαια ότι αυτές θα είναι κερδοφόρες. Ετσι, παράγοντες της αγοράς χαρακτηρίζουν ιδιαίτερα κρίσιμη τη διαδικασία των απαλλοτριώσεων που απαιτούνται για την επιτάχυνση των έργων. Δεν είναι λίγες οι περιπτώσεις, όπου οι εργασίες καθυστερούν λόγω της αδυναμίας του ΥΠΕΧΩΔΕ να προχωρήσει γρήγορα τις σχετικές διαδικασίες, λόγω ανεπάρκειας κεφαλαίων, όπως έχει συμβεί π.χ. στον αυτοκινητόδρομο της Κεντρικής Ελλάδας (Ε65).
Πηγή: news.kathimerini.gr (Του Νικου Χ. Ρουσανογλου)