ΕΘΝΙΚΗ ΣΥΝΟΜΟΣΠΟΝΔΙΑ ΕΛΛΗΝΙΚΟΥ ΕΜΠΟΡΙΟΥ
Αθήνα, 28 Φεβρουαρίου 2014
ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ
Θέμα: «Ο στόχος της εμπορικής κίνησης κατά τη διάρκεια των χειμερινών εκπτώσεων δεν επετεύχθη»
Οι έμποροι της λιανικής είχαν ως στόχο κατά τη διάρκεια των χειμερινών εκπτώσεων να διατηρήσουν τα επίπεδα του περυσινού τζίρου, χωρίς όμως θετικό αποτέλεσμα αφού μεσοσταθμικά η μείωση κυμάνθηκε στο -19%, επαναφέροντας την αγοραστική κίνηση σε φθίνουσα πορεία.
Τα αποτελέσματα της έρευνας που πραγματοποιεί κάθε χρόνο το ΙΝΕΜΥ της ΕΣΕΕ σε συνεργασία με τους Εμπορικούς Συλλόγους ολόκληρης της Επικράτειας, μπορεί να είναι βελτιωμένα σε σύγκριση με την αντίστοιχη έρευνά μας για την περυσινή περίοδο (2013/2012: -32%), σε καμία όμως περίπτωση δεν πρέπει να δημιουργούνται ψευδαισθήσεις για την πραγματικά επικρατούσα κατάσταση της ελληνικής αγοράς.
Η μεσοσταθμική μείωση της αγοραστικής κίνησης σε σχέση με τις χειμερινές εκπτώσεις του 2013 (Ιανουάριος-Φεβρουάριος), κυμαίνεται στα επίπεδα περίπου του 20% (19,2%), ενώ θα πρέπει να σημειωθεί πως ο εκτιμώμενος τζίρος για την τρέχουσα εκπτωτική περίοδο θα διαμορφωθεί σε ένα επίπεδο χαμηλότερο των 5 δις ευρώ, περίπου στα 4,7 δις. Πιο αναλυτικά, το 84,7% των ερωτώμενων δηλώνει ότι οι πωλήσεις ήταν μειωμένες σε σύγκριση με την αντίστοιχη περίοδο του 2013, ενώ όσον αφορά στην εμπορική κίνηση σε σύγκριση με το προηγούμενο έτος, οι απαντήσεις ποικίλουν, καθώς το 41,3% δηλώνει πτώση της τάξης του 11 – 20%, το 25,4% μείωση πωλήσεων 21% – 30%, ενώ υπάρχει και ένα ποσοστό της τάξεως του 9,5% που δηλώνει πως η πτωτική τάση του τζίρου τους ξεπέρασε το 40%. Τέλος, η μεγάλη πλειονότητα των ερωτηθέντων (83,7%) αποτύπωσε την μικρή ή ανύπαρκτη θετική επίδραση που επέφερε το άνοιγμα των καταστημάτων την 1η Κυριακή των χειμερινών εκπτώσεων, στη τόνωση της καταναλωτικής δαπάνης.
Το ύψος των εκπτώσεων, όπως συμβαίνει τα τελευταία χρόνια, κυμάνθηκε σε ιδιαίτερα υψηλά επίπεδα, καθώς η συντριπτική πλειοψηφία των εμπόρων (90,3%) προέβη σε γενναίες μειώσεις τιμών που ξεκινούσαν από το -40% και στις περισσότερες των περιπτώσεων ξεπερνούσαν το 50%. Είναι χαρακτηριστικό πως περίπου 6 στους 10 εμπόρους (59,7%) υποδεικνύουν ως καλύτερη περίοδο των χειμερινών εκπτώσεων το διάστημα από 15/1 έως 31/1 και το 25,4% την περίοδο από 1/2 έως 15/2, μία σημαντική παράμετρος η οποία καταδεικνύει την κάμψη της αγοραστικής κίνησης στα εμπορικά καταστήματα κατά τη διάρκεια του δεύτερου δεκαπενθημέρου του Φεβρουαρίου.
Έχει πλέον καταστεί κοινή αντίληψη, ακόμη και στους πλέον αδαείς σε ζητήματα λειτουργίας της αγοράς, πως το ακολουθούμενο μίγμα δημοσιονομικής πολιτικής έχει εξαντλήσει τις αντοχές του καταναλωτικού κοινού, με άμεση συνέπεια την περιορισμένη ανταπόκρισή του στις ιδιαίτερα θελκτικές χειμερινές εκπτώσεις, την ίδια ώρα που σύμφωνα με τα στοιχεία της Ελληνικής Στατιστικής Αρχής οι αποπληθωριστικές τάσεις στην αγορά το τελευταίο εντεκάμηνο τείνουν να παγιωθούν. Η εγχώρια αγορά, ούσα στη δίνη των αλλεπάλληλων φοροεισπρακτικών μέτρων και της καταβαράθρωσης των εισοδημάτων, χρήζει ουσιαστικής αρωγής μέσω της παροχής αναπτυξιακών κινήτρων που θα εξασφαλίζουν την αξιοπρεπή διαβίωση των πολιτών και την επανεκκίνηση της πραγματικής οικονομίας.
Ακολουθεί η καταγραφή κάποιων σημαντικών διαπιστώσεων όπως και η εξέλιξη της μεταβολής του τζίρου κατά τη τρέχουσα εκπτωτική περίοδο από το 2008 έως και σήμερα. Τέλος, επισυνάπτονται τα πορίσματα της έρευνας αναφορικά με τους συμμετέχοντες Εμπορικούς Συλλόγους και οι εκτιμήσεις για τη συρρίκνωση της αγοραστικής δύναμης που κατεγράφη σε αυτούς.
- Μεγάλα ποσοστά έκπτωσης που έφτασαν και το 80%. Επίσης, υπήρξαν ταμπέλες με τίτλους «τώρα ακόμη πιο φθηνά» και «Δεύτερες εκπτώσεις».
- Στο εμπορικό κέντρο της Αθήνας παρατηρήθηκαν σχετικά θετικά αποτελέσματα καταναλωτικής κίνησης.
- Κόπωση του καταναλωτή λόγω της διάρκειας των εκπτώσεων με αποτέλεσμα την εξανέμιση του ενδιαφέροντός του.
- Η πρώτη εβδομάδα των εκπτώσεων παραμένει η πιο θετική περίοδος μέσα στις εκπτώσεις.
Πίνακας 1: Εξέλιξη τζίρου σε καταστήματα λιανικής, κατά την περίοδο των χειμερινών εκπτώσεων (Ιανουάριος – Φεβρουάριος) | |||||||
Σε απόλυτα ποσά (δις ευρώ) | 2008 | 2009 | 2010 | 2011 | 2012 | 2013 | 2014 (πρόβλεψη) |
8,83 | 8,65 | 9,24 | 7,61 | 6,47 | 5,50 | 4,68 | |
(%) Μεταβολές (Πηγή ΕΛ.ΣΤΑΤ) | 2009/2008 | 2010/2009 | 2011/2010 | 2012/2011 | 2013/2012 | 2014/2013 (πρόβλεψη) | |
-2,03% | 6,75% | -17,64% | -14,89% | -15,00% | -15,00% |
Πίνακας 2: Μείωση αγοραστικής κίνησης στις χειμερινές εκπτώσεις το 2014 σε σύγκριση με το 2013, σε 70 πόλεις της Ελλάδας | |
ΠΕΡΙΟΧΕΣ / ΕΜΠΟΡΙΚΟΙ ΣΥΛΛΟΓΟΙ | ΠΟΣΟΣΤΟ ΜΕΙΩΣΗΣ |
| α) Κέντρο της Αθήνας : Στα ίδια επίπεδα με πέρυσι με μικρές υποχωρητικές τάσεις |
β) Περιφερειακές Αγορές Κέντρου: -21% έως -41% | |
| α) Κέντρο της Θεσσαλονίκης : 0% έως -15% |
β) Περιφερειακές Αγορές Κέντρου: -21% έως -30% | |
| -21% έως -30% |
| -11% έως -20% |
| -21% έως -30% |
Στα ίδια επίπεδα με πέρυσι | |
| Μεγαλύτερη από -41% |
| Μεγαλύτερη από -41% |
| Στα ίδια επίπεδα με πέρυσι |
| -21% έως -30% |
| -21% έως -30% |
| -11% έως -20% |
| -21% έως -30% |
| -31% έως -40% |
| -11% έως -20% |
| 0% έως -10% |
| -21% έως -30% |
| -31% έως -40% |
| -11% έως -20% |
| -11% έως -20% |
| 0% έως -10% |
| -11% έως -20% |
| -21% έως -30% |
| -21% έως -30% |
| -11% έως -20% |
| Μεγαλύτερη από -41% |
| -31% έως -40% |
| Στα ίδια επίπεδα με πέρυσι |
| -21% έως -30% |
| Στα ίδια επίπεδα με πέρυσι |
| Μεγαλύτερη από -41% |
| -21% έως -30% |
| 0% έως -10% |
| -11% έως -20% |
| -11% έως -20% |
| -11% έως -20% |
| -11% έως -20% |
| -31% έως -40% |
| -11% έως -20% |
| -11% έως -20% |
| -11% έως -20% |
| Μεγαλύτερη από -41% |
| Στα ίδια επίπεδα με πέρυσι |
| -21% έως -30% |
| -21% έως -30% |
| -31% έως -40% |
| -11% έως -20% |
| -11% έως -20% |
| -21% έως -30% |
| -11% έως -20% |
| -11% έως -20% |
| 0% έως -10% |
| -11% έως -20% |
| -11% έως -20% |
| -31% έως -40% |
| -11% έως -20% |
| -11% έως -20% |
| -21% έως -30% |
| 0% έως -10% |
| 0% έως -10% |
| 0% έως -10% |
| Στα ίδια επίπεδα με πέρυσι |
| -11% έως -20% |
| -11% έως -20% |
| -31% έως -40% |
| -21% έως -30% |
| Στα ίδια επίπεδα με πέρυσι |
| Στα ίδια επίπεδα με πέρυσι |
| -11% έως -20% |
| -31% έως -40% |
ΜΕΣΟΣ ΟΡΟΣ ΜΕΙΩΣΗΣ | -19,2% |