Ψηφιακό πελατολόγιο: Επιστολές διαμαρτυρίας προς το υπουργείο Εθνικής Οικονομίας και την ΑΑΔΕ

Το ψηφιακό πελατολόγιο που άρχισε να εφαρμόζει πιλοτικά η  ΑΑΔΕ προκαλεί έντονες αντιδράσεις τόσο στον κλάδο των αυτοκινήτων όσο και στην αγορά γενικότερα.

Πριν γίνει υποχρεωτικό το εν λόγω μέτρο από την 1η Ιουλίου  η Κεντρική Ένωση Επιμελητηρίων Ελλάδος (ΚΕΕΕ) και ο Σύνδεσμος Επιχειρήσεων Πληροφορικής και Επικοινωνιών (ΣΕΠΕ) επισημαίνουν πως στην εφαρμογή του ψηφιακού πελατολογίου υπάρχουν κενά και εμπλοκές  και πως οι σχετικές διαδικασίες είναι περίπλοκες και χρονοβόρες.

Τα Επιμελητήρια με επιστολή τους προς τον υπουργό Οικονομικών Κυριάκο Πιερρακάκη και τον Διοικητή της ΑΑΔΕ Γιώργο Πιτσιλή, ζητούν την απόσυρση του μέτρου καθώς «όχι μόνο δεν διευκολύνει τις επιχειρήσεις στο πλαίσιο της ψηφιακής τους μετάβασης, αλλά δημιουργεί επιπλέον δυσχέρειες στη λειτουργία τους».

Υπογραμμίζουν πως «το σημαντικότερο πρόβλημα είναι ότι η σχετική πλατφόρμα δεν επικοινωνεί με τα υπάρχοντα ηλεκτρονικά συστήματα διαχείρισης».

«Δεν δόθηκε ο απαιτούμενος χρόνος προσαρμογής στις επιχειρήσεις, ώστε, μετά την απόφαση, να υλοποιηθούν οι προδιαγραφές, που ορίζει (η απόφαση) και να υπάρχει η δυνατότητα σε όλους για έναρξη πιλοτικής εφαρμογής του ψηφιακού πελατολογίου, επισημαίνει ο ΣΕΠΕ.

Υποστηρίζει ότι το δοκιμαστικό περιβάλλον που είχε δοθεί και οι τεχνικές προδιαγραφές του, διαφέρουν από αυτές που ισχύουν μετά την απόφαση, γεγονός που προκαλεί σύγχυση.

«Κάτω από αυτές τις συνθήκες, δεν θεωρούμε ότι θα είμαστε σε θέση να ξεκινήσουμε τη διακίνηση ψηφιακών παραστατικών την 1η Ιουνίου και θεωρούμε τουλάχιστον άδικο να επιβληθούν πρόστιμα στους πελάτες μας» τονίζεται στην επιστολή.

Η αντίδραση του υπουργείου

Η ηγεσία του υπουργείου Εθνικής Οικονομίας και  Οικονομικών προτίθεται να συζητήσει τυχόν προβλήματα, σε καμιά περίπτωση όμως δεν συζητά απόσυρση του μέτρου, τη στιγμή που τα στοιχεία των ελέγχων που έχει στη διάθεσή της δείχνουν παραβατικότητα έως και 65% σε πάρκινγκ, πλυντήρια αυτοκινήτων και συνεργεία.

Η εφαρμογή πάντως είναι ήδη ενεργή στην ιστοσελίδα της ΑΑΔΕ και από τον επόμενο μήνα αναμένεται η βελτιωμένη της έκδοση για κινητά τηλέφωνα, μέσω της οποίας οι επαγγελματίες θα «σκανάρουν» τις πινακίδες των οχημάτων και στη συνέχεια την εκδοθείσα απόδειξη και όλα τα στοιχεία θα διαβιβάζονται απευθείας στην Αρχή.

Αν δεν υπάρξει παράταση, μετά από ένα εύλογο χρονικό διάστημα προσαρμογής της αγοράς θα αρχίσουν να επιβάλλονται πρόστιμα 100 ευρώ για κάθε όχημα το οποίο δεν καταγράφηκε όπως ορίζουν οι διατάξεις.

Το ψηφιακό πελατολόγιο

Η εφαρμογή του ψηφιακού πελατολογίου γίνεται υποχρεωτική από την 1η Ιουλίου για: Συνεργεία επισκευής και συντήρησης οχημάτων, φανοποιεία, επιχειρήσεις με αντικείμενο την τοποθέτηση συναγερμών ηχοσυστημάτων και οργάνων σε οχήματα, χώρους στάθμευσης, πλυντήρια αυτοκινήτων, επιχειρήσεις ενοικίασης αυτοκινήτων, μοτοσικλετών (δίτροχων, τρίτροχων, τετράτροχων), μοτοποδηλάτων, επιβατικών οχημάτων που προορίζονται για επαγγελματική ή προσωπική χρήση, επαγγελματικών οχημάτων, γεωργικών και λοιπών αυτοκινούμενων μηχανημάτων.

 Ωστόσο το μέτρο δεν αφορά:

  • Τις επιχειρήσεις χρηματοδοτικής μίσθωσης (leasing)
  • Τις επιχειρήσεις που λειτουργούν με συστήματα αυτοεξυπηρέτησης, εφόσον τα παραστατικά αξίας εκδίδονται άμεσα με την ολοκλήρωση της υπηρεσίας
  • Τις εργασίες που απαιτούνται για την κίνηση και παράδοση των καινούριων αυτοκινήτων στον αγοραστή, οι οποίες πραγματοποιούνται από τα συνεργεία των επιχειρήσεων πλύσης καινούριων αυτοκινήτων (π.χ. αποκήρωση)
  • Την  εκμίσθωση θέσεων στάθμευσης από ιδιοκτήτες περιφραγμένων οικοπέδων, εφόσον η εκμίσθωση έχει συγκεκριμένη κάθε φορά χρονική διάρκεια, δεν συνοδεύεται από υπηρεσίες φύλαξης ή άλλες υπηρεσίες (π.χ. παρκαδόρος, γραφείο, τηλέφωνο) και ο κάτοχος του οχήματος διαθέτει αυτοτελή δυνατότητα εισόδου και εξόδου.
  • Την επισκευή ή συντήρηση μερών ή εξαρτημάτων οχημάτων, εφόσον αυτά εισάγονται στην εγκατάσταση της επιχείρησης αυτοτελώς, αποσπασμένα από το όχημα που φέρει την πινακίδα κυκλοφορίας (π.χ. μηχανή οχήματος, αναμεικτήρας μεταφοράς σκυροδέματος).
  • Την χρήση ιδιόκτητου χώρου στάθμευσης επιχειρήσεων για την φιλοξενία/εξυπηρέτηση πελατών τους, με ή χωρίς αντάλλαγμα.
  • Την  παροχή υπηρεσιών κινητού συνεργείου και η επισκευή οχημάτων στον τόπο που εμφανίστηκε η βλάβη (ή σε άλλο σημείο που υποδείχθηκε).