Νομός Ημαθίας “Κλειδί” για την ανάπτυξη το επιχειρείν

081105_s_photo_1_F9528.jpgΟι ευκαιρίες που διαφαίνονται για τους νέους επιχειρηματίες επισημάνθηκαν σε ημερίδα που έγινε στο Επιμελητήριο Ημαθίας. Το επιχειρείν είναι το "νήμα" που μπορεί να οδηγήσει στην ανάπτυξη, έναν νομό που μετρά εκατοντάδες ανέργους στον τομέα της κλωστοϋφαντουργίας. Η κομβική γεωγραφική θέση, ο φυσικός πλούτος και η ιστορική κληρονομιά του νομού Ημαθίας αποτελούν πλεονεκτήματα που θα πρέπει να εκμεταλλευτούν οι νέοι επιχειρηματίες, επενδύοντας στον εναλλακτικό τουρισμό και την αγροτική οικονομία.

Τα παραπάνω τονίστηκαν κατά τη διάρκεια ημερίδας που διοργάνωσε η εφημερίδα  "Μακεδονία" σε συνεργασία με το Επιμελητήριο Ημαθίας και την  Νομαρχία Ημαθίας και πραγματοποιήθηκε την Πέμπτη 30 Οκτωβρίου στη Βέροια, στο πλαίσιο της πρωτοβουλίας "Δρόμοι ανάπτυξης στη Βόρεια Ελλάδα". Χαιρετισμό εκ μέρους της "Μ" απηύθυνε ο αρθρογράφος Γ. Σκαμπαρδώνης, ενώ το συντονισμό της ημερίδας είχε η αρχισυντάκτρια των "Επιλογών" Χριστίνα Ταχιάου.

ΕΞΩΣΤΡΕΦΕΙΑ ΚΑΙ ΚΑΙΝΟΤΟΜΙΑ "Οι πρωτοβουλίες μας στη νομαρχία και την Αναπτυξιακή Ημαθίας έχουν πρώτιστα εξωστρεφή προσανατολισμό, με στόχο να βοηθήσουν την προώθηση των προϊόντων μας, παράλληλα με την ανάπτυξη της καινοτομίας στον αγροτικό τομέα, που θα βοηθήσει στον ανταγωνισμό. Η ανάπτυξη του αγροτουρισμού, του θρησκευτικού τουρισμού, του πολιτισμικού τουρισμού, του οινικού, του αθλητικού τουρισμού και κάθε είδους εναλλακτικού τουρισμού αποτελεί προτεραιότητα", τόνισε μεταξύ άλλων ο νομάρχης Ημαθίας και πρόεδρος της Αναπτυξιακής Κώστας Καραπαναγιωτίδης.

081105_s_photo_2_F9669.jpg"Οι νέοι σήμερα απορρίπτουν τη γραφειοκρατική λειτουργία της κεντρικής διοίκησης και απαιτούν αξιοπιστία", επισήμανε ο πρόεδρος του Επιμελητηρίου Ημαθίας Νικόλαος Ουσουλτζόγλου. Ωστόσο, προέτρεψε τους νέους να μην καμφθούν από τη γραφειοκρατία και να τολμήσουν να αναλάβουν επιχειρηματικές πρωτοβουλίες, εκμεταλλευόμενοι τα πλεονεκτήματα του νομού Ημαθίας. Συγκεκριμένα  ο Πρόεδρος του Επιμελητηρίου Ημαθίας κατά την διάρκεια της ομιλίας τόνισε τα παρακάτω:«Ξεκινώντας με παραδοχές για τον ορισμό της επιχειρηματικότητας μπορούμε να πούμε τα ακόλουθα: Ως «επιχειρηματικότητα» ορίζουμε το σύνολο των επιχειρηματικών δραστηριοτήτων που σχετίζονται με τη δημιουργία νέων επιχειρήσεων, την εισαγωγή νέων προϊόντων και τεχνολογιών και την αναζήτηση νέων επιχειρηματικών ευκαιριών. Εννοούμε ακόμα τη δεξιότητα της οργάνωσης, του σχεδιασμού και της υλοποίησης μιας ιδέας, προκειμένου να προσφερθεί στην αγορά ένα προϊόν ή μια υπηρεσία με τρόπο έξυπνο, ανταγωνιστικό και οικονομικά αποτελεσματικό.Ο σχεδιασμός, η οργάνωση, η ανάπτυξη και η θεμελίωση μιας επιχειρηματικής δραστηριότητας αποτελεί αντικείμενο ενδιαφέροντος και μελέτης διαφόρων επιστημόνων. Στη σύγχρονη εκδοχή της συνδυάζει στοιχεία από την ψυχολογία, τη διοίκηση και τη βιομηχανική γεωγραφία. Ένα από τα κυριότερα κομμάτια στην ανάπτυξη μιας επιχείρησης σχετίζεται με το «επιχειρησιακό περιβάλλον».

Το επιχειρησιακό περιβάλλον περιλαμβάνει 1. συγκεκριμένους κινδύνους και ευκαιρίες,  2.  υποδομές, 3. δίκτυα, 4. φυσικούς πόρους, 5. ισχύουσες πολιτικές και 6.  πολιτισμικά στοιχεία που επιδρούν στην επιχειρηματική δραστηριότητα.  Σήμερα, το επιχειρησιακό περιβάλλον περιλαμβάνει επιπλέον και το διαδικτυακό περιβάλλον, όπου μια σειρά από επιχειρηματικές δράσεις (προβολή, μεσιτεία, πώληση, αγορά, κλπ) είναι διαθέσιμες. Στην Ελλάδα φαίνεται να αναπτύσσετε ραγδαία τα τελευταία 2-3 χρόνια, όμως είναι ακόμη σε πολύ αρχικό στάδιο. Και βέβαια, είναι αυτονόητο ότι όποιος δεν εκμεταλλεύεται τις δυνατότητες του διαδικτυακού περιβάλλοντος, αυτομάτως περιορίζει το επιχειρησιακό του περιβάλλον!!!

Επίσης θα πρέπει να λάβουμε ως δεδομένο, παρόλο που δεν είναι ικανοποιητικό, ότι οι ισχύουσες πολιτικές επιχειρηματικότητας διαμορφώνονται μόνον από την Κεντρική Διοίκηση και σε γενικές γραμμές είναι απρόβλεπτες και γραφειοκρατικές (τουλάχιστον στην Ελλάδα, γιατί σε προηγμένες ευρωπαϊκές χώρες έχουν προχωρήσει θεσμικές παρεμβάσεις για την αποκέντρωση των επιχειρηματικών πολιτικών, Ιταλία – π.χ. δημοτικές επιχειρήσεις, Γαλλία – π.χ. επιμελητηριακές υποδομές, Γερμανία και Αυστρία – π.χ. αναβαθμισμένος ρόλος επιμελητηρίων συμβουλευτικά και εκπαιδευτικά, κλπ). Στην Ελλάδα τα Επιμελητήρια έχουν κυρίως συμβουλευτικό ρόλο σε ότι αφορά τη διαμόρφωση επιχειρηματικών πολιτικών. Στο πλαίσιο αυτό λοιπόν, θα ήθελα να τονίσω τη στρατηγική προτεραιότητα για την εφαρμογή μιας πολιτικής για την ενίσχυση της περιφερειακής επιχειρηματικότητας που έχει στόχο την εκμετάλλευση της ευκαιρίας, που προσανατολίζεται προς όλους τους τομείς της οικονομίας, είναι υψηλών δυνατοτήτων, δημιουργεί θέσεις απασχόλησης, διευρύνει την υπάρχουσα αγορά και έχει εξαγωγικό προσανατολισμό. Καμιά μεμονομένη τοπική πρωτοβουλία δεν θα έχει τα αναμενόμενα αποτελέσματα, αν δεν κατορθώσει η Κεντρική Διοίκηση να αντιστρέψει το κλίμα δυσπιστίας που κυριαρχεί στην στάση των νέων απέναντι στην πολιτική και τη δημόσια διοίκηση.

Οι νέοι σήμερα απορρίπτουν τη γραφειοκρατική λειτουργία και απαιτούν αξιοπιστία. Επομένως, η απευθείας ενίσχυση των νέων στους τομείς αυτούς – μέσα από δράσεις ανάπτυξης της δημιουργικότητας και της επιχειρηματικότητας, διευκόλυνσης του επαγγελματικού προσανατολισμού, ευκολότερης πρόσβασης στην αγορά εργασίας, αλλά και στήριξης και αποφυγής των αποκλεισμού όσων νέων βιώνουν το φάσμα της ανεργίας θα πρέπει να ιεραρχηθούν κατά τον ανάλογο τρόπο. Δεν θέλω να εισέλθω σε πιο σύνθετες προτάσεις οι οποίες άλλωστε είναι αντικείμενο εξειδικευμένων συμβούλων.Σε όλους τους υπόλοιπους τομείς του επιχειρησιακού περιβάλλοντος, δηλαδή τις ευκαιρίες,  τις υποδομές, τα δίκτυα, τους φυσικούς πόρους και τα πολιτισμικά στοιχεία, η Ημαθία έχει σπουδαία συγκριτικά πλεονεκτήματα:

– Οδικός και σιδηροδρομικός κόμβος της ευρύτερης περιοχής (στο σημείο Κλειδί – Πλατύ), 

– Πλούσια φύση (πολλά ποτάμια και συνάμα ο Αλιάκμονας, εξαιρετικά βουνά με πλούσια χλωρίδα και πανίδα), γόνιμο έδαφος (ο Μακεδονικός κάμπος),

– Ευνοϊκό επιχειρηματικό περιβάλλον (καθώς όλοι οι τοπικοί θεσμικοί φορείς συνηγορούν στην ανάγκη στήριξης της τοπικής απασχόλησης και επιχειρηματικότητας καθώς και την προσέλκυση νέων επενδύσεων),

– Μεγάλη βιομηχανική παράδοση (ο Νομός μέχρι το 1990 ήταν επί σειράς δεκαετιών στην πρώτη τριάδα των Νομών με βάση τη βιομηχανική δραστηριότητα και το κατά κεφαλήν εισόδημα)

– Εξαιρετική πολιτισμική κληρονομιά (Βεργίνα, Βυζαντινή Βέροια, κλπ)

Έτσι λοιπόν, γίνεται σαφές, ότι η κομβική γεωγραφική θέση, ο φυσικός πλούτος, το ανθρώπινο δυναμικό και η πολιτισμική και ιστορική κληρονομιά του Νομού Ημαθίας αποτελούν πλεονεκτήματα που θα πρέπει να εκμεταλλευτούν οι νέοι επιχειρηματίες, ώστε να αναδειχθούν εν δυνάμει τομείς οικονομικής ανάπτυξης».  Καταλήγοντας ο κ. Ουσουλτζόγλου προέτρεψε τους νέους να αναζητήσουν το επιχειρηματικό πνεύμα τους. Και με όπλο τη γνώση, την ηθική και την τόλμη, να ενταχθούν στην επιχειρηματική κοινότητα της Ημαθίας, με τη πεποίθηση ότι η Ημαθία είναι ένας τόπος φιλόξενος σε νέες ιδέες, καινοτόμες δράσεις και επιχειρηματικές πρωτοβουλίες. Προσωπικά είπε χαρακτηριστικά ο Πρόεδρος του Επιμελητηρίου Ημαθίας, όντας μια ζωή επιχειρηματίας, έχω τόσα πολλά επιχειρηματικά δρώμενα να θυμάμαι, που δύσκολα θα τα αντάλλασσα με άλλου τύπου εμπειρίες.   

ΕΠΙΧΕΙΡΗΜΑΤΙΚΗ ΚΟΥΛΤΟΥΡΑ Οι προσπάθειες των νέων δεν θα πρέπει να εξαντλούνται μόνο σε επιδοτήσεις και απλοποίηση διαδικασιών, αλλά πρωταρχικά να στρέφονται προς την ανάπτυξη και καλλιέργεια μιας επιχειρηματικής κουλτούρας, που σήμερα λείπει από την χώρα μας, τόνισε ο γ.γ. της Ομοσπονδίας Ελληνικών Συνδέσμων Νέων Επιχειρηματιών, Ανδρέας Στεφανίδης. "Η δημιουργία on line υποδομής πληροφόρησης για τους νέους επιχειρηματίες, σε ευρωπαϊκό και παγκόσμιο επίπεδο, θα υποστήριζε άμεσα τη μεταφορά βέλτιστων πρακτικών επιχειρηματικότητας, έτσι ώστε να μειωθεί δραστικά το ποσοστό θνησιμότητας των νέων επιχειρήσεων αλλά ταυτόχρονα να αναπτυχθούν στην Ελλάδα καινοτόμες επιχειρηματικές δραστηριότητες, με στόχο τη δραστηριοποίηση τους σταδιακά στην ευρύτερη αγορά των Βαλκανίων και της Τουρκίας", είπε. "Οφείλουμε να θέσουμε ως στόχο τη διαμόρφωση μιας νέας νοοτροπίας για την προώθηση της υγιούς επιχειρηματικότητας με έμφαση στις υπηρεσίες, στην καινοτομία, τις νέες τεχνολογίες αιχμής, τη μικρομεσαία επιχείρηση, που είναι και η βάση της ελληνικής και της ευρωπαϊκής οικονομικής δραστηριότητας”, τόνισε ο Αλέξης Δεμερδεσλής, συντονιστής Θυρίδας Νεανικής Επιχειρηματικότητας της περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας. Μεταφέροντας το χαιρετισμό του γενικού γραμματέα Νέας Γενιάς Παντελή Σκλια, σημείωσε ότι η Γενική Γραμματεία εστιάζει στον άξονα της ενθάρρυνσης της νεανικής επιχειρηματικότητας και της ενίσχυσης της απασχόλησης, μέσα από τις θυρίδες αλλά και τη συνεργασία με τον ΟΑΕΔ.

Η ΙΔΕΑ ΚΑΙ ΤΑ ΕΡΩΤΗΜΑΤΑ "Η επιχειρηματική ιδέα είναι η βάση για να ξεκινήσει μια επιχείρηση, από μόνη της όμως δεν αρκεί", σημείωσε ο πρόεδρος του Ινστιτούτου Ανάπτυξης Επιχειρηματικότητας Τάσος Βασιλειάδης. Όπως είπε, ο νέος επιχειρηματίας πρέπει να απαντήσει σε μια σειρά ερωτήματα: Η επιχειρηματική ιδέα ικανοποιεί τις ανάγκες και τις επιθυμίες των καταναλωτών; Η ζήτηση για την κάλυψη αυτής της ανάγκης είναι αρκετή για να υποστηρίξει την επιχείρηση; Μπορεί η επιχειρηματική ιδέα να μετατραπεί σε μια επικερδή επιχείρηση;
Xρειάζεται αυτή η επιχείρηση εδώ; Χρειάζεται αυτή η επιχείρηση τώρα;