Πικρό ποτήρι για το εμφιαλωμένο κρασί
Στο 10% η μείωση των πωλήσεων για το 2009
Πικρό ποτήρι πίνουν το τελευταίο διάστημα οι οινοποιητικές επιχειρήσεις στην Ελλάδα, καθώς η οικονομική κρίση δεν έπληξε μόνο τις εξαγωγές αλλά και την κατανάλωση εντός των συνόρων.
Η μείωση των πωλήσεων για το 2009 εκτιμάται ότι θα φθάσει ακόμα και το 10%, ενώ σε ορισμένες κατηγορίες προϊόντων ενδέχεται να είναι ακόμα μεγαλύτερη. Η πτώση αυτή, σε συνδυασμό με το γεγονός ότι η ελληνική αγορά κατακλύζεται ολοένα και περισσότερο από τα- φθηνότερα- εισαγόμενα κρασιά, προκαλεί ασφυξία στη συνεταιριστική και ιδιωτική οινοποιία της χώρας. Μάλιστα, οι εκπρόσωποι παραγωγών, σε συνάντηση που είχαν με την ηγεσία του υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων την περασμένη εβδομάδα, κατήγγειλαν και κυκλώματα που «βαφτίζουν» εισαγόμενο κρασί ελληνικό κάνοντας ακόμα δυσκολότερη την κατάσταση για τον κλάδο.
Η μείωση στην κατανάλωση άρχισε να διαφαίνεται από το 2007 καθώς, σύμφωνα με στοιχεία της Κεντρικής Συνεταιριστικής Ένωσης Αμπελοοινικών Προϊόντων (ΚΕΟΣΟΕ), από 3.560.000 εκατόλιτρα την περίοδο 2006-2007 έπεσε στα 3.188.000 εκατόλιτρα την περίοδο 2007-2008. Ανά κάτοικο η κατανάλωση κρασιού, από 33,9 λίτρα το 2006-2007, έπεσε στα 30,4 λίτρα το 2007-2008. Τώρα, η οικονομική κρίση κάνει ακόμα δυσκολότερα τα πράγματα, σε μια αγορά της οποίας το προϊόν δεν αποτελεί την πρώτη επιλογή του καταναλωτή, η κατανάλωση εκτός σπιτιού πέφτει συνεχώς (λόγω και της μείωσης της τουριστικής κίνησης) και τα ελληνικά κρασιά στα σούπερ μάρκετ έχουν να ανταγωνιστούν φθηνά εισαγόμενα. Ενδεικτικό είναι ότι το 2007 εισήχθησαν στην Ελλάδα 190.531
εκατόλιτρα, έναντι 149.136 εκατόλιτρων το 2006, και η αξία των εισαγωγών αυτών ανήλθε σε 32.840.463 ευρώ.
Στα προβλήματα της ελληνικής αμπελουργίας, και κατ΄ επέκταση της οινοποιίας, έρχεται να προστεθεί η θεαματική αύξηση του κόστους παραγωγής της πρώτης ύλης, του σταφυλιού, κατά 15,2% το 2008 σε σχέση με το 2007, με βάση τα στοιχεία της Εθνικής Στατιστικής Υπηρεσίας. Βέβαια, η κρίση δεν είναι μόνο ελληνική. Η παγκόσμια κατανάλωση οίνου, που έφθασε τα 243 εκατ. εκατόλιτρα το 2008, μειώθηκε κατά 2 εκατ. εκατόλιτρα σε σχέση με το 2007.
4 ευρώ τον μήνα για κρασί
Σύμφωνα με στοιχεία της Εθνικής Στατιστικής Υπηρεσίας, οι Έλληνες διαθέτουν κατά μέσο όρο λίγο περισσότερα από 4 ευρώ τον μήνα για αγορά κρασιού- περίπου το ένα τρίτο των συνολικών δαπανών τους για οινοπνευματώδη. Τα τελευταία χρόνια καταγράφεται μείωση στην κατανάλωση κρασιού σε όγκο, παρά την αυξανόμενη προβολή των ετικετών και τις αλλαγές στις διατροφικές συνήθειες των Ελλήνων που το ευνοούν. Το 2008, το σύνολο των πωλήσεων εμφιαλωμένων κρασιών (ελληνικών και ξένων) από τα σούπερ μάρκετ ήταν κατά 1,73% μικρότερο από το 2007, με τη ρετσίνα να καταγράφει τις μεγαλύτερες απώλειες (15,68%) και τα κόκκινα κρασιά να μετρούν στις πωλήσεις τους 3,24% λιγότερα μπουκάλια. Αντίθετα, αυξημένες ήταν οι πωλήσεις των λευκών και ροζέ κρασιών, όμως δεν κάλυψαν το έλλειμμα στη συνολική αγορά. Οι εκτιμήσεις δεν είναι αισιόδοξες ούτε για το 2009.
Ένας στους 4 πίνει χύμα
Έρευνα της εταιρείας GΡΟ για λογαριασμό του υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων έδειξε ότι φίλοι του κρασιού είναι περισσότερο οι άνδρες, και μάλιστα μεγαλύτερης ηλικίας που ζουν κυρίως στην περιφέρεια. Η έρευνα καταδεικνύει ότι η κατανάλωση κρασιού, μεταξύ αυτών που δηλώνουν ότι πίνουν οινοπνευματώδη, αυξάνεται όσο μεγαλώνει η ηλικία (το ποσοστό μάλιστα φθάνει στο 92% για άτομα ηλικίας 65 ετών και πάνω, ενώ μειώνεται στο μόλις 32,5% για τα άτομα ηλικίας 18-24 ετών).
Από την ίδια έρευνα προέκυψε ότι οι Έλληνες καταναλωτές δείχνουν προτίμηση στα ελληνικά προϊόντα και αναγνωρίζουν στο εγχώριο κρασί καλύτερη ποιότητα (το 41%) και γεύση (το 31%). Επίσης, έξι στους δέκα Έλληνες πίνουν κρασί με το φαγητό τους. Οι περισσότεροι (55%) πίνουν κόκκινο, λιγότεροι (32%) λευκό, ενώ μικρότερο- αλλά διαρκώς αυξανόμενο- είναι το ποσοστό αυτών που πίνουν ροζέ. Κόκκινο κρασί πίνουν κυρίως οι Βορειοελλαδίτες, περισσότερο λευκό οι Πελοποννήσιοι. Περισσότεροι από τους μισούς Έλληνες (53%) δηλώνουν ότι προτιμούν το εμφιαλωμένο κρασί, περίπου ένας στους τέσσερις δηλώνει ότι πίνει χύμα, ενώ μεγάλο είναι το ποσοστό εκείνων που πίνουν εμφιαλωμένο και χύμα κατά περίπτωση.
Πηγή: www.tanea.gr