ΟΛΟΚΛΗΡΩΘΗΚΑΝ ΟΙ ΔΙΗΜΕΡΕΣ ΕΡΓΑΣΙΕΣ ΤΗΣ ΓΕΝΙΚΗΣ ΣΥΝΕΛΕΥΣΗΣ ΚΕΝΤΡΙΚΗΣ ΕΝΩΣΗΣ ΕΠΙΜΕΛΗΤΗΡΙΩΝ ΕΛΛΑΔΟΣ

ΟΛΟΚΛΗΡΩΘΗΚΑΝ ΟΙ ΔΙΗΜΕΡΕΣ ΕΡΓΑΣΙΕΣ ΤΗΣ ΓΕΝΙΚΗΣ ΣΥΝΕΛΕΥΣΗΣ ΚΕΝΤΡΙΚΗΣ ΕΝΩΣΗΣ ΕΠΙΜΕΛΗΤΗΡΙΩΝ ΕΛΛΑΔΟΣ

091127_keee_01_s_F17394.jpgΜε την καθολική συμμετοχή όλων σχεδόν των Επιμελητηρίων της χώρας πραγματοποιήθηκαν στη Βέροια οι διήμερες εργασίες της Γενικής Συνέλευσης της Κεντρικής  Ένωσης των Επιμελητηρίων Ελλάδος.

Οι εργασίες ξεκίνησαν το απόγευμα της Παρασκευής 27 Νοεμβρίου στην αίθουσα του Επιμελητηρίου Ημαθίας, συνεχίστηκαν το πρωί του Σαββάτου 28 Νοεμβρίου  και ολοκληρώθηκαν το βράδι της ίδιας μέρας, με τον εορτασμό των 50 χρόνων του Επιμελητηρίου Ημαθίας.

Τους σύνεδρους καλωσόρισε και ευχήθηκε καλή διαμονή στη Βέροια, ο Πρόεδρος του Επιμελητηρίου κ. Νικόλαος Ουσουλτζόγλου. Την συζήτηση συντόνισε ο Πρόεδρος της ΚΕΕΕ κ. Γιώργος Κασιμάτης.

Η  έναρξη των εργασιών ξεκίνησε με την ομόφωνη έγκριση των πρακτικών της Γενικής Συνέλευσης της Κεντρικής Ένωσης των Επιμελητηρίων Ελλάδος,(ΚΕΕΕ),  που έγινε στη Θεσσαλονίκη στις 5 Σεπτεμβρίου 2009  καθώς επίσης και του Προϋπολογισμού της ΚΕΕΕ του 2010.


091127_keee_02_s_F17495.jpgΤο θέμα που μονοπώλησε κατά την πρώτη μέρα  ήταν η εισήγηση του κ. Γιώργου Καραμπάτου, Προέδρου του Επιμελητηρίου Μεσσηνίας, οποίος μίλησε για «τα κινέζικα καταστήματα και την ανεξέλεγκτη ανάπτυξή τους».

Ο κ. Καραμπάτος  αναφέρθηκε στο εμπόριο και παραεμπόριο των κινέζικων προϊόντων στην Ελλάδα, το οποίο έχει εξαπλωθεί ραγδαία καταλαμβάνοντας ολόκληρες γειτονιές όχι μόνο στην Αθήνα αλλά και σε αρκετές πόλεις.

«Το πρόβλημα είναι ότι η εξάπλωση αυτή δεν γίνεται πάντα νόμιμα. Υπάρχουν πόλεις, όπου το νόμιμο εμπόριο έχει ήδη χάσει το 30-40% της πελατείας του υπέρ των κινέζων. Υπάρχουν πόλεις όπου ολόκληρες γειτονιές μετατρέπονται σε ένα τεράστιο κινέζικο εμπορικό κατάστημα, καθώς «εκτοπίζονται» έμμεσα ή άμεσα οι Έλληνες μικροεπαγγελματίες», σημείωσε ο εισηγητής και πρόσθεσε: «Για να καταλάβει κανείς το μέγεθος του προβλήματος φτάνει να ρίξει μια ματιά στους κλάδους της κλωστοϋφαντουργίας και της ένδυσης: Η Βιομηχανία της  ένδυσης στην Ελλάδα αποτελείται από 9.000 μεταποιητικές επιχειρήσεις. Αν σ' αυτές προστεθούν και οι εμπορικές, ο αριθμός αυτός ανέρχεται σε 22.000. Ο αριθμός των εργαζομένων είναι αντίστοιχα 43.000 και 75.000 περίπου μαζί με τις εμπορικές. Στο διάστημα 1995-2008 έχουν χαθεί 59.000 θέσεις εργασίας, που αντιστοιχούν στο 58% του συνόλου, δηλαδή ένας τους δυο  απασχολούμενους έμεινε χωρίς δουλεία».

Ο κ. Καραμπάτος  προέτρεψε η Ελληνική Κυβέρνηση οφείλει να λάβει υπόψη της στις  διαπραγματεύσεις όλες τις παραμέτρους για να σταθμίσει κέρδη και ζημιές μεσοπρόθεσμα και μακροπρόθεσμα. Όπως είπε χαρακτηριστικά:

«Για κανένα τίμημα  να μην επιτρέψει  άλλες απώλειες θέσεων εργασίας, άλλα λουκέτα σε ελληνικές επιχειρήσεις. Προσοχή στις διαπραγματεύσεις και στην εφαρμογή  της νομοθεσίας μας κατά γράμμα γιατί μόνο έτσι θα γίνει το παραεμπόριο λιγότερο επικερδές για αυτούς που το ασκούν ή το υποθάλπουν. Γιατί μόνο με την μείωση της παραοικονομίας θα μειωθεί αντίστοιχα και το οργανωμένο  οικονομικό έγκλημα.

Τα Επιμελητήρια θα πρέπει να χορηγήσουν  άμεσα στις αρμόδιες αρχές λίστες καταστημάτων λίστες καταστημάτων κινέζικων συμφερόντων, έστω και αν φέρονται ότι ανήκουν σε υπηκόους κρατών-μελών της Ε.Ε. Η ΕΛ.ΑΣ θα πρέπει άμεσα να ελέγξει τη νομιμότητα της παρουσίας όλων αυτών των ατόμων στη χώρα μας: γνησιότητα διαβατηρίων και θεωρήσεων (Visa), γνησιότητα και συμφωνία όλων των εγγράφων που αποτελούν προϋπόθεση του επιχειρείν, με την ελληνική νομοθεσία, όπως π.χ άδειες παραμονής με σκοπό το επιχειρείν, δήλωση στην εφορία και λοιπούς φορείς.

Το ίδιο θα πρέπει να ισχύσει και για τους εργαζόμενους στα καταστήματα αυτά: έλεγχος νομιμότητας της παρουσίας στη χώρα, γνησιότητας εγγράφων και σφραγίδων, κλπ. Στην προσπάθεια αυτή θα πρέπει να συνεργαστούν όλοι οι συναρμόδιοι φορείς ,( εφορία, ΣΔΟΕ, δίωξη οικονομικού εγκλήματος, υπηρεσίες του υπουργείου εργασίας, δ/νσεις υγιεινής, τελωνειακές αρχές για τη νόμιμη εισαγωγή των εμπορευμάτων κ.ο.κ.

Επιπλέον, η Ελληνική κυβέρνηση θα πρέπει να θέσει σε όλες του τις διαστάσεις προς τα όργανα της Ε.Ε και να ζητήσει κοινή κοινοτική στάση, ως προς το ύψος των εξαγωγών προϊόντων από την Κίνα  προς την Ευρώπη, το ελλειμματικό ισοζύγιο εμπορικών συναλλαγών με την Κίνα και την παράνομη διακίνηση προϊόντων, ανθρώπων και οργανωμένων εγκληματικών συμφερόντων προτού να είναι αργά».


 Ακολούθησε η παρουσίαση της Επιμελητηριακής  Νομοθεσίας από τον κ. Δ. Σκιαδά, Ειδικό Σύμβουλο της ΚΕΕΕ.  Ηπρώτη μέρα των εργασιών έκλεισε με την κ. Α. Ξαρχά, Σύμβουλος Πληροφορικής της ΚΕΕΕ,   η οποία μίλησε για το Γενικό Εμπορικό Μητρώο & ΚΕΠ (εξέλιξη σε υπηρεσία μιας στάσης- one stop shop).

Το πρωί του Σαββάτου οι εργασίες ξεκίνησαν με τους χαιρετισμούς των επισήμων. Κατά σειρά χαιρετισμό απηύθυναν η δήμαρχος Βέροιας κ. Χαρίκλεια Ουσουλτζόγλου Γεωργιάδη, ο αντινομάρχης κ. Γεώργιος Σουμπέκας και  ο υφυπουργός Οικονομίας και Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας κ. Μάρκος Μπόλαρης. Ακολούθησε η ομιλία του Προέδρου του Επιμελητηρίου Ημαθίας κ. Νικόλαου Ουσουλτζόγλου.


 Συγκεκριμένα όπως είπε ο κ. Ουσουλτζόγλου:

«Η Ημαθία αποτελεί εν δυνάμει κέντρο έντονου επιχειρηματικού ενδιαφέροντος και επενδυτικών πρωτοβουλιών. Κατέχει κομβική θέση τόσο σε ότι αφορά την σιδηροδρομική σύνδεση, στο Πλατύ όπου τέμνονται οι Βαλκανικοί σιδηροδρομικοί άξονες με τον σιδηρόδρομο Αθηνών – Θεσσαλονίκης – Αλεξανδρούπολης, όσο και την οδική σύνδεση, στο Κλειδί όπου τέμνονται η Εγνατία οδός με την Εθνική οδό Αθηνών – Θεσσαλονίκης.

Χαρακτηριστικό και παράδοξο μαζί είναι το γεγονός ότι η Ημαθία μέχρι τις αρχές της δεκαετίας του '90 ήταν μέσα στους τρεις πρώτους Νομούς της Ελλάδος στο κατά κεφαλήν εισόδημα, την τελευταία δεκαετία όμως είναι στους πέντε τελευταίους.

Όπως και οι περισσότεροι νομοί της Κεντρικής Μακεδονίας, η Ημαθία είναι μια περιοχή με έντονο αγροτικό χαρακτήρα και πάμπολλες αγροτικές μεταποιητικές βιομηχανίες. Φρούτα, λαχανικά, βιομηχανικά φυτά καθώς και μεταποιητικές βιομηχανίες αυτών αποτελούν κύριες συνιστώσες της αγροτικής βάσης του Νομού. Στα παραπάνω θα πρέπει να προσθέσω την εξόρυξη και επεξεργασία πρώτων υλών, όπως το μάρμαρο, και την ξυλεία.

Βασικό πρόβλημα του αγροτικού τομέα, που μαστίζει και τον Νομό Ημαθίας, είναι η έλλειψη κεντρικού στρατηγικού σχεδιασμού ανάπτυξης της ελληνικής γεωργίας. Η μη προσαρμογή των γεωργικών εκμεταλλεύσεων στις νέες προκλήσεις των καιρών έχει σαν  αποτέλεσμα την παγίδευση σε τρόπους και συστήματα παραγωγής που εκ των προτέρων δεν μπορούν να είναι ανταγωνιστικά. 

  • Η γνώση,
  • η καινοτομία,
  • η εκπαίδευση,
  • η ποιότητα,
  • η προστασία του περιβάλλοντος,
  • η πιστοποίηση,
  • η τεχνολογία

αποτελούν προτεραιότητες και κατευθύνσεις της σύγχρονης αγροτικής ανάπτυξης. 

Σε ότι αφορά τη βιομηχανία, ο Νομός Ημαθίας είναι ένας Νομός με μεγάλη βιομηχανική παράδοση όμως φθίνουσα βιομηχανική δραστηριότητα, εδώ και περίπου μια δεκαετία, λόγω κυρίως του μεγάλου ανταγωνισμού από χώρες χαμηλού εργατικού κόστους.

Στον τριτογενή τομέα, η εκπαίδευση, η καινοτομία, η έρευνα και ανάπτυξη και η σύνδεσή τους με την παραγωγή αποτελούν βασική μας προτεραιότητα. Οι συνεργασίες με πανεπιστήμια και συναφή ερευνητικά ινστιτούτα αποτελεί βασική μας μέριμνα και στόχος είναι η μετουσίωση της έρευνας σε πράξη στην καθημερινή επιχειρηματική ζωή. Επίσης θα ήθελα να τονίσω το γεγονός ότι τα τελευταία χρόνια γίνονται προσπάθειες για την ανάπτυξη των εναλλακτικών μορφών τουρισμού στο Νομό, καθώς η Ημαθία έχει πολλά αρχαιολογικά και ιστορικά μνημεία, μεγάλη βυζαντινή κληρονομιά και τοπία εξαιρετικού φυσικού κάλλους.

Πάγιες θέσεις του επιμελητηρίου Ημαθίας τα τελευταία χρόνια για την ανάπτυξη του Νομού και της ευρύτερης  περιφέρειας είναι :

  • 1) Η χρήση γης για την χωροθέτηση των επιχειρήσεων
  • 2) Το εμπορευματικό αεροδρόμιο της Αλεξάνδρειας
  • 3) Επιτέλους η αξιοποίηση της περιφερειακής αγοράς Κουλούρας στον άξονα της Εγνατίας οδού».

Ο Πρόεδρος του Επιμελητηρίου Ημαθίας αναφέρθηκε στο πολιτικό σύστημα, το οποίο όπως είπε χαρακτηριστικά  αρκείται στην παθητική εκπροσώπηση της κοινωνίας, έχοντας  ουσιαστικά απεμπολήσει  τον καθοδηγητικό του ρόλο.- Και έκλεισε την ομιλία του λέγοντας: «Το κρατικό μόρφωμα δημιούργησε μια δημόσια διοίκηση πιο ισχυρή, πιο οπισθοδρομική από ποτέ. Οργιάζουν η εισφοροδιαφυγή, η αυθαίρετη δόμηση, η καταστροφή του περιβάλλοντος, οι σχέσεις συναλλαγής.

Το μοντέλο της ρηχής ευημερίας των τελευταίων 30 ετών πνέει τα λοίσθια. Ο κομματισμός είναι η βασική αιτία της παρακμής.

Δεν έχουμε ανάγκη από ένα νέο πρόγραμμα σταθεροποίησης, αλλά από ένα πρόγραμμα εθνικής ανασυγκρότησης με θεσμικές μεταρρυθμίσεις που θα αλλάξουν τις βάσεις της οικονομικής και πολιτικής εξέλιξης.

Σήμερα είναι η ώρα της πικρής αφύπνισης από την ψευδαίσθηση της καταναλωτικής ευφορίας και της επιδοτούμενης ευημερίας.  

Σ' αυτή την αλλαγή, σ' αυτή τη μετατροπή η επιχειρηματικότητα αποτελεί το κλειδί για το μέλλον, το κλειδί για τη μετατροπή μας σε μια κοινωνία δράσης και δυναμικής προσαρμογής.

Επιτέλους πρέπει να διαμορφωθεί ένα περιβάλλον όπου το επιχειρείν, με την ευρύτερη έννοια της δημιουργικής πρωτοβουλίας, θα σταματήσει να γίνεται πεδίο κομματικής πλειοδοσίας για την προβολή αρνητικών στερεότυπων και θα αναγνωρίζεται για τη συνεισφορά του, όπου κάθε Έλληνας που θα επιλέγει να τολμήσει και να δράσει, θα βρίσκει ανοιχτό και απρόσκοπτο πεδίο δημιουργίας».


Τις παρατηρήσεις του και τις θέσεις για τον κρατικό προϋπολογισμό του 2010 παρουσίασε ο Πρόεδρος της ΚΕΕΕ κ. Γεώργιος Κασιμάτης.

Τις παρατηρήσεις του και τις θέσεις για τον κρατικό προϋπολογισμό του 2010 παρουσίασε ο Πρόεδρος της ΚΕΕΕ κ. Γεώργιος Κασιμάτης.

Ειδικότερα ο κ. Κασιμάτης  παρατήρησε: «Ο νέος Προϋπολογισμός έχει δομηθεί πάνω στη βασική υπόθεση ότι το ΑΕΠ της χώρας θα συρρικνωθεί και κατά το 2010, όπως έγινε και κατά το 2009. Μόνον που η συρρίκνωση αυτή προβλέπεται ότι θα είναι της τάξης του 0,3 %, το 2010, έναντι εκτίμησης συρρίκνωσης της τάξης του 1,2 % για το 2009 (σε σταθερές τιμές).

Πρόκειται για έναν ιδιαίτερα φιλόδοξο, αλλά όχι και τόσο ρεαλιστικό, στόχο, λαμβανομένων υπόψη, της πορείας της ευρωπαϊκής οικονομίας (η αρχή της ανάκαμψης τοποθετείται στις αρχές της επόμενης χρονιάς και πάντα η χώρα μας ακολουθεί με υστέρηση τις εξελίξεις αυτές) και των δεδομένων της οικονομίας μας (οικοδομή, ναυτιλία, μεταποίηση και τουρισμός δεν παρουσιάζουν ακόμη κανένα σημάδι βελτίωσης). Δυστυχώς, όλα δείχνουν ότι το 2010 δεν μπορεί να είναι καλύτερο, σε επίπεδο παραγωγής και απασχόλησης, του 2009.

Αναμφισβήτητα, οι προηγούμενες κυβερνήσεις φέρουν σοβαρές ευθύνες για τη σημερινή οικονομική κατάσταση και τα Επιμελητήριά μας είχαν έγκαιρα επισημάνει την ανάγκη τολμηρότερων μεταρρυθμιστικών παρεμβάσεων.

Δε θα πρέπει, όμως, να παραβλέψουμε ότι οι επιλογές των κυβερνήσεων αυτών αύξησαν, μεν, τα δημόσια ελλείμματα, διατήρησαν, όμως, την κάμψη του ΑΕΠ και την ανεργία σ' ανεκτά, σχετικά, επίπεδα, κάτω από συνθήκες πρωτοφανούς οικονομικής κρίσης».

Καταλήγοντας ο Πρόεδρος της ΚΕΕΕ ευχήθηκε, «ο προϋπολογισμός του 2010 να μην παρουσιάσει τις σοβαρές αποκλίσεις που παρουσίαζαν οι τελευταίοι προϋπολογισμοί της χώρας. Γιατί εάν υπάρξουν  τέτοιες αποκλίσεις, το σχετικό κόστος θα τα πληρώσουν και πάλι, όχι οι πολλοί, αλλά  μη καταγεγραμμένοι  στις φορολογικές μας λίστες, «έχοντες  και κατέχοντες», αλλά το μεγάλο πλήθος των μικρών και μεσαίων επιχειρήσεων μας και των ελευθέρων επαγγελματίων, που καθημερινά αγωνίζονται για την επιβίωση. Τα Επιμελητήρια μας και η Ένωση τος βρίσκονται, όπως και στο παρελθόν, στην πρώτη γραμμή του αγώνα για έναν δυναμικότερο ιδιωτικό τομέα, στο πλαίσιο μιας ανταγωνιστικότερης εθνικής οικονομίας, με λιγότερα δημόσια χρέη, περισσότερες θέσεις εργασίας και ταχύτερους ρυθμούς ανάπτυξης.


Ο κύκλος των ομιλιών ολοκληρώθηκε με την εισήγηση του κ. Εμμ. Μπαλτά, Σύμβουλο της ΚΕΕΕ για την ίδρυση  και λειτουργία επιχειρηματικών πάρκων.

Ο κ. Μπαλτάς παρουσίασε τις θέσεις και τις προτάσεις της ΚΕΕΕ  λαμβάνοντας υπόψη το νέο νομοσχέδιο για τα επιχειρηματικά πάρκα. Παράλληλα  αναφέρθηκε στην υποστήριξη που παρέχει η ΚΕΕΕ στα Επιμελητήρια για την ίδρυση  επιχειρηματικών πάρκων.