ΒΕΑ – ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑ 26/5/2015

Σε αγώνα δρόμου επιδίδεται η κυβέρνηση με στόχο να ολοκληρώσει τη συμφωνία το συντομότερο δυνατό και πριν, τόσο από τη συνεδρίαση της ΕΚΤ την επόμενη εβδομάδα, όσο και από την ημερομηνία πληρωμής της δόσης προς το ΔΝΤ στις 5 Ιουνίου. Στο Μέγαρο Μαξίμου εκφράζεται συγκρατημένη αισιοδοξία ότι κάτι τέτοιο είναι εφικτό, ώστε να σταματήσει η ασφυξία ρευστότητας για την ελληνική οικονομία.
Τα μηνύματα από τους δανειστές είναι αντικρουόμενα. Από τη μία αναφέρουν ότι υπάρχει πρόοδος, αλλά από την άλλη τονίζουν ότι υπάρχει ακόμη μεγάλη απόσταση για να κλείσει το χάσμα και να υπάρξει συμφωνία ανάμεσα στην Ελλάδα και τους δανειστές.


Ξεκάθαρος ότι η Ελλάδα δεν θα πληρώσει τη δόση του ΔΝΤ στις 5 Ιουνίου αν δεν υπάρξει συμφωνία με τους δανειστές εμφανίστηκε με δηλώσεις του στο CNN ο υπουργός Οικονομικών Γιάνης Βαρουφάκης και συνεχίζοντας τον κύκλο δηλώσεων υπουργών περί στάσης πληρωμών. Ωστόσο, ο κ. Βαρουφάκης, δήλωσε αισιόδοξος ότι «θα πληρώσουμε γιατί θα έχουμε συμφωνία μέχρι τότε με τους εταίρους μας».


-Ο χρόνος τελειώνει για την Ελλάδα ώστε να φτάσει σε συμφωνία για μεταρρυθμίσεις με τους δανειστές της, και δεν θα υπάρξει περαιτέρω χρηματοδότηση χωρίς μια συμφωνία, είπε ο επικεφαλής του Ευρωπαϊκού Μηχανισμού Σταθερότητας Κλάους Ρέγκλινγκ στην γερμανική εφημερίδα Bild.


Για συνεδρίαση του EuroWorking Group την ερχόμενη Πέμπτη, μέσω τηλεδιάσκεψης, με αντικείμενο την Ελλάδα και την πορεία των διαπραγματεύσεων κάνει λόγο το πρακτορείο Bloomberg.


Την παράταση για ένα μήνα της ρύθμισης των 100 δόσεων που λήγει αύριο, αποφάσισε σύμφωνα με πληροφορίες του Αθηναϊκού – Μακεδονικού Πρακτορείου Ειδήσεων, η αναπληρωτής υπουργός Οικονομικών Νάντια Βαλαβάνη.
Η απόφαση φέρεται να ελήφθη από το υπουργείο Οικονομικών λόγω του μεγάλου ενδιαφέροντος και της σημαντικής αύξησης της συμμετοχής των οφειλετών στη ρύθμιση.


Το σχέδιο που θα τεθεί άμεσα σε διαβούλευση με τους εκπροσώπους της αγοράς προβλέπει φορολόγηση των αυτοκινήτων με βάση την εμπορική αξία του οχήματος και όχι τον κυβισμό, επιβολή «περιβαλλοντικού τέλους» στα οχήματα άνω των 15 ή 20 ετών, κατάργηση του μέτρου της απόσυρσης και αντικατάστασή του με επιδότηση που θα χορηγείται κυρίως για την απόκτηση οχημάτων χαμηλής τιμής αγοράς.
Αλλαγές σχεδιάζονται και στον υπολογισμό των τελών κυκλοφορίας, των τεκμηρίων διαβίωσης και του φόρου πολυτελούς διαβίωσης, ενώ δεν αποκλείεται το τέλος περιβάλλοντος να επεκταθεί και στα πετρελαιοκίνητα αυτοκίνητα.


Πρωτογενές πλεόνασμα 2,1 δισ. ευρώ εμφάνισε ο προϋπολογισμός στο πρώτο τετράμηνο του έτους παρά την «τρύπα» ύψους 884 εκατ. ευρώ που εμφάνισαν τα φορολογικά έσοδα. Η υστέρηση των εσόδων οφείλεται κυρίως στη μη είσπραξη προϋπολογισθέντων ποσών από φόρους εισοδήματος, ΦΠΑ και άμεσους φόρους παρελθόντων οικονομικών ετών.


Απλήρωτους φόρους ύψους 737 εκατ. ευρώ άφησαν οι φορολογούμενοι τον Απρίλιο, με αποτέλεσμα τα «φρέσκα» ληξιπρόθεσμα χρέη προς το Δημόσιο, δηλαδή αυτά που δημιουργήθηκαν στο πρώτο τετράμηνο του έτους να φθάνουν τα 4,206 δισ. ευρώ.
Ωστόσο η ενεργοποίηση της ρύθμισης των 100 δόσεων φαίνεται να έχει ανακόψει τον ρυθμό διόγκωσης των ληξιπρόθεσμων οφειλών. Συγκεκριμένα, τον Μάρτιο οι νέες ληξιπρόθεσμες οφειλές ήταν 989 εκατ. ευρώ και τον Απρίλιο ήταν περίπου 250 εκατ. λιγότερα στα 737 εκατ. ευρώ. Συνολικά παλαιά και νέα ληξιπρόθεσμα χρέη ανέρχονται πλέον στο ποσό των 77,08 δισ. ευρώ.


Με κατάρρευση απειλείται η Εισφορά Αλληλεγγύης Συνταξιούχων (ΕΑΣ) που επιβλήθηκε με τον πρώτο σχετικό μνημονιακό νόμο 3865/10 (και επαναλήφθηκε με άλλα νομοθετήματα), καθώς το Ελεγκτικό Συνέδριο -σύμφωνα με πληροφορίες- προσανατολίζεται να την κρίνει αντισυνταγματική.
Σύμφωνα με την εφημερίδα «Έθνος», στις μέχρι τώρα «κεκλεισμένων των θυρών» συνεδριάσεις της Ολομέλειας ΕΣ οι περισσότεροι δικαστικοί λειτουργοί έχουν υποστηρίξει ότι οι ΕΑΣ είναι αντίθετη στο Σύνταγμα καθώς παραβιάζει την αρχή της αναλογικότητας, ενώ παράλληλα έχουν εντοπίσει προβλήματα στον τρόπο υπολογισμού της.


Το αίτημα του τουριστικού κλάδου -η οποιαδήποτε αλλαγή στους συντελεστές ΦΠΑ να κυμαίνεται στα επίπεδα των ανταγωνιστών μας δηλαδή από 8% – 10% – διατύπωσαν σε κοινή ανακοίνωσή τους ο Σύνδεσμος Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων (ΣΕΤΕ) και οι πανελλήνιες κλαδικές ενώσεις-μέλη του.