Εξαγωγείς: «Free track μεταφορών για Fast Track εξωστρέφεια»

Εξαγωγείς: «Free track μεταφορών για Fast Track εξωστρέφεια»

Σε κοινή συνέντευξη τύπου που παραχώρησαν σήμερα η Πρόεδρος του ΠΣΕ κα Χριστίνα Σακελλαρίδη, ο Πρόεδρος του ΣΕΒΕ, κύριος Δημήτρης Λακασάς και ο Πρόεδρος του ΣΕΚ, κύριος Αλκιβιάδης Καλαμπόκης στο ξενοδοχείο King George (στις 11.00 π.μ.), πριν αναφερθούν στη ζοφερή κατάσταση στην οποία έχουν υπεισέλθει οι εξαγωγικές επιχειρήσεις της χώρας εξαιτίας των αποκλεισμών των δρόμων του εμπορίου, ευχαρίστησαν τον Υπουργό Οικονομίας, Περιφερειακής Ανάπτυξης και Ανταγωνιστικότητας κ. Μιχάλη Χρυσοχοΐδη, τονίζοντας ότι χάρις στην προσωπική του παρέμβαση η οποία και ήταν καθοριστική, υπήρξε μία καλή εξέλιξη στο αδιέξοδο που είχε δημιουργηθεί με τις κινητοποιήσεις των ιδιοκτητών φορτηγών αυτοκινήτων και βυτιοφόρων δημόσιας χρήσης.

Στο σημείο αυτό και για να αποφευχθούν στο μέλλον οι σωρευτικές συνέπειες που δημιουργούν στις εξαγωγικές επιχειρήσεις οι εκάστοτε κινητοποιήσεις διαφόρων επαγγελματικών ομάδων, οι τρεις πρόεδροι τόνισαν ότι θα πρέπει η Πολιτεία να δρα προληπτικά και όχι κατασταλτικά.

Όπως τόνισαν χαρακτηριστικά οι τρεις πρόεδροι, ήδη ξεκινά μια καινούργια σελίδα και στην παρούσα κρίσιμη περίοδο για τη χώρα, είναι αναγκαίο το free track των δρόμων του εμπορίου, για να προχωρήσουμε σε fast track εξωστρέφειας, προς όφελος της ελληνικής οικονομίας συνολικά, αλλά και των ίδιων των Μεταφορέων ειδικότερα.

Επίσης στη σημερινή συνέντευξη τύπου οι τρεις πρόεδροι επεσήμαναν ότι σύντομα θα ξεκινήσει η ανάληψη κοινών δράσεων εκ μέρους των τριών εξαγωγικών οργανώσεων της χώρας.

ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΟΣ ΣΥΝΔΕΣΜΟΣ ΕΞΑΓΩΓΕΩΝ

Συγκεκριμένα, η πρόεδρος του ΠΣΕ, κυρία Χριστίνα Σακελλαρίδη, δήλωσε τα εξής:

«Δυστυχώς βρισκόμαστε σήμερα εδώ σε μία αρνητική συγκυρία και όχι για να εγκαινιάσουμε την ανάληψη κοινών δράσεων εκ μέρους των 3 εξαγωγικών οργανώσεων της χώρας. Αποδεικνύεται έτσι για μία ακόμη φορά ότι την ώρα που οι Έλληνες εξαγωγείς προσπαθούν, παίρνουν πρωτοβουλίες και εξακολουθούν να αποτελούν το μοναδικό πυλώνα στήριξης της ελληνικής οικονομίας εν μέσω της χειρότερης κρίσης της ιστορίας της, έχουν να αντιπαλέψουν εμπόδια που έχουν να κάνουν με τη βασικότερη εγγενή αδυναμία της χώρας, εδώ και δεκαετίες: την απουσία σταθερού πλαισίου επιχειρηματικότητας.

  • Φέτος έχουμε αντιμετωπίσει 3 φορές πολυήμερους και μαζικούς αποκλεισμούς δρόμων του εμπορίου
  • Στατιστικά καταδεικνύεται, ότι όποτε υπήρξαν τέτοιοι αποκλεισμοί των δρόμων του εμπορίου -κυρίως των οδικών μεταφορών- καταγράφηκε μείωση ή στασιμότητα των εξαγωγών το μήνα των κινητοποιήσεων και κατά το μήνα που ακολούθησε τις κινητοποιήσεις.
  • Για παράδειγμα: Τον περασμένο Ιανουάριο, είχαν σημειωθεί πολυήμεροι αποκλεισμοί δρόμων, εξαιτίας των αγροτικών κινητοποιήσεων. Το αποτέλεσμα ήταν ο Ιανουάριος να κλείσει με οριακή αύξηση των εξαγωγών, ενώ τον Φεβρουάριο που ακολούθησε καταγράφηκε μεγάλη υποχώρηση (-14%).
  • Για τον περασμένο Ιούλιο, με τις προηγούμενες κινητοποιήσεις των ιδιοκτητών φορτηγών, τα πιο επικαιροποιημένα στοιχεία δείχνουν μείωση 1,2%, έναντι του Ιουλίου του 2009, όταν ο φετινός Ιούνιος ήταν έντονα ανοδικός (+10,6%). Τις επόμενες ημέρες αναμένονται και τα προσωρινά στοιχεία του Αυγούστου, που δεν είναι ιδιαίτερα αισιόδοξα

Το στοιχείο που κάνει ακόμη περισσότερο τραγική τη σημερινή κατάσταση είναι ότι οι αποκλεισμοί των δρόμων προκαλούνται από τους μεταφορείς, που διαχρονικά υπήρξαν συνεργάτες και σύμμαχοι των Ελλήνων Εξαγωγέων, στην κοινή τους προσπάθεια για αύξηση των ελληνικών εξαγωγών και ενίσχυση της εξωστρέφειας της ελληνικής οικονομίας συνολικά.

Προς αυτούς, τους Μεταφορείς θα ήθελα να απευθυνθώ δημοσίως για μία ακόμη φορά επισημαίνοντάς τους ότι: με την αδιάλλακτη στάση τους υποθηκεύουν το ίδιο τους το μέλλον και διατηρούν σε ομηρία το πιο δυναμικό κομμάτι της ελληνικής οικονομίας. Μεταφορές και εξαγωγές είναι έννοιες άρρηκτα συνδεδεμένες και αυτός ο δεσμός απειλείται με βίαιη διάσπαση. Έχουμε οδηγηθεί σε ένα αυτοκτονικό αδιέξοδο, με συνέπειες που ξεπερνούν τις συντεχνιακές σκοπιμότητες και συμφέροντα. Διακυβεύεται πλέον η βιωσιμότητα χιλιάδων επιχειρήσεων και πολλαπλάσιες χιλιάδες θέσεις εργασίας, δηλαδή η ίδια η κοινωνική συνοχή στη χώρα.

Με ρωτούν συχνά γιατί ο ΠΣΕ δεν έχει προσφύγει στα δικαστήρια, για ασφαλιστικά μέτρα, συντηρητικές καταθέσεις και άμεση σύγκρουση με τους ιδιοκτήτες φορτηγών. Τους απαντώ ότι εμείς είμαστε άνθρωποι του εμπορίου και άρα της συνεργασίας, δεν είμαστε υπέρ των κοινωνικών αυτοματισμών και της αυτοδικίας. Στο σημείο αυτό ο κ Λακασάς συμπλήρωσε ότι «ζούμε σε μια ευνομούμενη δημοκρατία όπου για να τηρηθούν οι νόμοι δεν είναι απαραίτητη η κατάθεση μηνύσεων».

Είμαστε όμως αναφανδόν υπέρ των θεσμικών αυτοματισμών, του κράτους δικαίου και της κοινωνικής ειρήνης.

Με τους μεταφορείς θα κληθούμε να συνεργαστούμε και στο άμεσο μέλλον, όμως τότε οι όροι της συνεργασίας δεν θα τίθενται στη βάση της αμοιβαίας ωφέλειας, αλλά στη βάση της αμοιβαίας ανάγκης.

Σήμερα, όπως, επισημάναμε και στην κοινή μας επιστολή στον Πρωθυπουργό, ζητώντας την προσωπική του παρέμβαση για την εξομάλυνση της κατάστασης, διανύουμε ημέρες κοινωνικής ευθύνης και όλοι θα πρέπει να αναλάβουν το μερίδιο που τους αναλογεί.

Τα τελευταία στοιχεία δείχνουν ότι:

  • Περισσότερες από 200 εξαγωγικές επιχειρήσεις υπολειτουργούν, ενώ άλλες με ευπαθή προϊόντα (ιχθυοτροφεία, ζώντα ζώα, αγροτικά προϊόντα) βρίσκονται προ ολοκληρωτικής καταστροφής, με οικονομικές, αλλά και περιβαλλοντικές συνέπειες. Στο ίδιο πλαίσιο εντάσσονται και τα πλήγματα που δέχονται επιχειρήσεις του κλάδου της υγείας, με απρόβλεπτες συνέπειες για τη δημόσια υγεία, τόσο στη χώρα μας, όσο και σε αναπτυσσόμενα κράτη, που εισάγουν ελληνικά φαρμακευτικά προϊόντα και εξοπλισμό.
  • Περισσότερα από 6.000 κοντέινερ με εξαγώγιμα προϊόντα και με πρώτες ύλες έχουν ακινητοποιηθεί στα τελωνεία και τις πύλες εξόδου της χώρας.
  • Κάθε μέρα στάσης εξαγωγών αντιστοιχεί σε απώλειες ως και 48 εκατ. ευρώ για την ελληνική οικονομία, δεδομένου ότι πλέον δεν πραγματοποιούνται εξαγωγές ούτε οδικώς, ούτε θαλασσίως, ούτε με οποιονδήποτε άλλο τρόπο.

Οι μεταφορείς πρέπει να συνειδητοποιήσουν ότι αν πάψουν να λειτουργούν οι εξαγωγικές επιχειρήσεις, δε θα έχουν αντικείμενο, δε θα είναι βιώσιμοι και οι ίδιοι. Και τέλος πάντων η τακτική της καμένης γης, είναι αποτελεσματική μόνο απέναντι στον εθνικό εχθρό. Εμείς, η ελληνική κοινωνία ολόκληρη δεν είμαστε ο εχθρός.

Είμαστε όλοι αγωνιστές στον ίδιο στίβο της επιχειρηματικότητας. Αυτό που ζητάμε και εκ μέρους των μεταφορέων από την Επίσημη Πολιτεία είναι στον καθημερινό αγώνα της επιχειρηματικότητας να ισχύσουν νόμοι και κανόνες, στιβαροί, σταθεροί, δίκαιοι, συνεκτικοί προς τις εθνικές πολιτικές. Που δεν αλλάζουν κάθε λίγο, που βασίζονται στη διαβούλευση με τους παραγωγικούς φορείς και που εξυπηρετούν το κοινό συμφέρον.

Επιτέλους θα πρέπει να συνειδητοποιήσουν όλοι ότι οι αποκλεισμοί των δρόμων του εμπορίου πλήττουν άμεσα τη βιωσιμότητα χιλιάδων επιχειρήσεων, ειδικά των μικρομεσαίων, απειλούν χιλιάδες θέσεις εργασίας, αυξάνουν το κόστος διαβίωσης και εκμηδενίζουν τις δυνατότητες ανάκαμψης της ελληνικής οικονομίας συνολικά.

Ο διανοητής Τζον Ράσκιν είχε πει: «Χρηστή διοίκηση και συνεργασία αποτελούν τους νόμους της προόδου. Αναρχία και αντιπαλότητες είναι οι νόμοι της παρακμής».

Το κόστος αυτής της παρακμής να μην το πληρώσει προκαταβολικά και αναδρομικά μαζί ολόκληρη η ελληνική κοινωνία. Δεν υπάρχουν άλλες αντοχές. Η συνέχιση των κινητοποιήσεων έστω και για μία ακόμη μέρα, οδηγεί με μαθηματική ακρίβεια σε οικονομικό Καιάδα τις επιχειρήσεις, συμπαρασύροντας χιλιάδες εργαζόμενους και την ήδη κλονισμένη αξιοπιστία της χώρας και των επιχειρήσεών της διεθνώς.

Το έχω πει και στο παρελθόν, θα το επαναλάβω και σήμερα: εμείς οι άνθρωποι του εμπορίου είμαστε φύσει και θέσει αισιόδοξοι. Ευελπιστώ ότι και την ύστατη αυτή στιγμή θα πρυτανεύσει η λογική και η κατάσταση θα εξομαλυνθεί άμεσα.

Στην εποχή των fast track λύσεων, είναι καιρός για άμεση κοινή δράση. Οι εξαγωγείς θέλουν να ανοίξουν λεωφόρους εξωστρέφειας και συνεργασιών. Και θέλουμε τους μεταφορείς οδηγούς σε αυτή την προσπάθεια, όχι απέναντί μας, σε μπλόκα των δρόμων του εμπορίου.

Κλείνοντας, θα ήθελα να ευχαριστήσω για την παρουσία τους εδώ και τη συνεργασία τους, τους προέδρους του ΣΕΒΕ, κύριο Δημήτρη Λακασά, και του ΣΕΚ, κύριο Αλκιβιάδη Καλαμπόκη, που μεταφέρουν κι αυτοί μήνυμα εξωστρεφούς συστράτευσης, σε καιρούς…επιστράτευσης».

ΣΥΝΔΕΣΜΟΣ ΕΞΑΓΩΓΕΩΝ ΒΟΡΕΙΟΥ ΕΛΛΑΔΑΣ

Ο Πρόεδρος του ΣΕΒΕ, κ. Δημ. Λακασάς, στην παρέμβασή του τόνισε για άλλη μία φορά, ότι η αγορά δεν αντέχει ούτε μια ώρα ακόμα συνέχισης του αδιεξόδου στη μεταφορά. Ωστόσο, έριξε ιδιαίτερο βάρος στα εμπόδια που ορθώνουν συνολικά, εδώ και 3 χρόνια τουλάχιστον, όχι μόνο οι  μεταφορείς, αλλά και άλλες επαγγελματικές συντεχνίες με τις συνεχείς κινητοποιήσεις τους ή την αδρανοποίηση της δραστηριότητάς τους με επιπτώσεις στο ελληνικό εξαγωγικό εμπόριο και στην υγιή λειτουργία και ανάπτυξη των ελληνικών εξωστρεφών επιχειρήσεων.

Συγκεκριμένα, με αφορμή την κατάσταση που έχει προκύψει με τον κλάδο των μεταφορών, αναφέρθηκε και στις συνεχείς κινητοποιήσεις και άλλων επαγγελματικών ομάδων, όπως των τελωνειακών, των αγροτών, των εργαζομένων στα δύο μεγαλύτερα λιμάνια της χώρας και στη ΔΕΗ, των γεωτεχνικών του δημοσίου και διάφορων άλλων μικρών ή μεγάλων συντεχνιών που με τη στάση τους «μικραίνουν» την εικόνα της χώρας μας διεθνώς, συρρικνώνουν την εξαγωγική δραστηριότητα των ελληνικών επιχειρήσεων, μη σεβόμενοι την αγωνία, τις επενδύσεις και την παραγωγική δραστηριότητα των τελευταίων.

Ο κ. Λακασάς ανέφερε επιπρόσθετα, ότι οι συνέπειες από όλες αυτές τις συνεχιζόμενες κινητοποιήσεις είναι σωρευτικές και κάθε επιπλέον εμπόδιο, το οποίο προστίθεται στην δραστηριότητα των εξαγωγικών επιχειρήσεων έχει πολλαπλασιαστικά αρνητικά αποτελέσματα σε αυτές. Η αναγνωρίσιμη, αλλά αρνητική εικόνα της Ελλάδας επιδεινώνεται καθημερινά και οι πελάτες των εξαγωγικών επιχειρήσεων που εδώ και δύο χρόνια αμφισβητούν την αξιοπιστία ως προς τη συνέπειά μας, δυστυχώς, επιβεβαιώνονται.

Ο Πρόεδρος του ΣΕΒΕ ενδεικτικά ανέφερε, ότι μόνο ο ΣΕΒΕ, από το 2008 έχει κάνει έκκληση και ενδεικτικά έχει παρέμβει συνολικά σε 4 περιπτώσεις απεργιακών κινητοποιήσεων στον κλάδο των φορτηγών αυτοκινήτων και βυτιοφόρων Δ.Χ, εθνικών και διεθνών μεταφορών, σε 2 απεργιακές κινητοποιήσεις τελωνειακών, σε 2 κινητοποιήσεις γεωτεχνικών του δημοσίου, σε 3 κινητοποιήσεις αγροτών με μπλόκα σε όλο το εθνικό οδικό δίκτυο και 1 των εργαζομένων στη ΔΕΗ. Σε όλα τα παραπάνω, όπως ανέφερε ο κ. Λακασάς, έρχεται να προστεθεί και το παρατεταμένο πρόβλημα που υφίστατο στα δύο μεγαλύτερα λιμάνια της χώρας εδώ και 3 ολόκληρα χρόνια, ενώ επεσήμανε πως ο ΣΕΒΕ ειδικά στο θέμα του ΟΛΘ είχε καταβάλλει τεράστιες και συστηματικές προσπάθειες για την ομαλοποίηση της κατάστασης, τονίζοντας ότι οι ζημίες των επιχειρήσεων ήταν ανυπολόγιστες και μέχρι σήμερα δεν έχει καταστεί δυνατή η ανάπτυξη του λιμανιού της Θεσσαλονίκης και η επαναπροσέλκυση των διεθνών ναυτιλιακών γραμμών που χάθηκαν υπέρ ανταγωνιστικών λιμανιών της Ν.Α. Ευρώπης. 

Κλείνοντας την παρέμβασή του ο κ. Λακασάς εξέφρασε την αγωνία και την απόγνωση στην οποία έχουν περιέλθει τα μέλη του ΣΕΒΕ, τονίζοντας ότι για αρκετά από αυτά τίθεται πλέον ζήτημα βιωσιμότητας.

Τόνισε επίσης ότι πριν ξεκινήσουμε ως χώρα την εφαρμογή του Fast Track για την προσέλκυση επενδύσεων, πρώτα θα πρέπει να επιλύσουμε το Free Track για τις επιχειρήσεις, ελληνικές και πολυεθνικές, που κάθε τόσο εμποδίζονται στο εσωτερικό της χώρας μας από τις συντεχνίες. Χαρακτηριστικά μάλιστα ανέφερε ότι σήμερα, λόγω των κινητοποιήσεων και των αντίστοιχων προβλημάτων στις μεταφορές, αν μια διαμεταφορική εταιρία ζητήσει τη συνοδεία της ελληνικής αστυνομίας για συνοδεία φορτηγών και οδηγών που μεταφέρουν εμπορεύματα πελατών της πχ από Θεσσαλονίκη-Αθήνα, θα πρέπει να επικοινωνήσει με επτά αστυνομικές διοικήσεις των αντίστοιχων νομών, καθώς καθεμία από αυτές καλύπτει μόνο τη μεταφορά στα όρια του νομού αρμοδιότητάς της. πρόσθεσε, «ζούμε σε μια ευνομούμενη δημοκρατία, όπου το Σύνταγμα δεν λέει κάπου ότι για εφαρμοστούν νόμοι πρέπει κάποιος πολίτης να καταθέσει μήνυση».

Αναρωτήθηκε, τέλος, πώς είναι δυνατό να πείσουμε ξένους επιχειρηματίες να επενδύσουν στην χώρα μας, όταν δεν μπορούμε να πείσουμε τους ξένους αγοραστές να αγοράσουν τα προϊόντα μας.

ΣΥΝΔΕΣΜΟΣ ΕΞΑΓΩΓΕΩΝ ΚΡΗΤΗΣ

Σε κατάσταση ασφυξίας έχουν οδηγηθεί οι εξαγωγικές επιχειρήσεις της Κρήτης. Τα αγροτικά και βιομηχανικά προϊόντα του νησιού βρίσκονται στις αποθήκες και τις πύλες εξόδου, χωρίς διέξοδο στις αγορές του εξωτερικού. Δεκάδες containers για ΗΠΑ, Καναδά, Φινλανδία, Κίνα, Ιράν, Γαλλία, Γερμανία, Λίβανο, Βουλγαρία κι άλλες χώρες παραμένουν μπλοκαρισμένα χωρίς δυνατότητα τροφοδοσίας των παραπάνω αγορών.

Η Περιφέρεια Κρήτης σε συνεργασία με τους εξαγωγείς, τα τελευταία χρόνια έχει παρουσιάσει ένα πρότυπο εξωστρέφειας της Κρητικής διατροφής βασισμένο σε συντεταγμένες πρακτικές, κατακτώντας σημαντικές αγορές. Παράλληλα, πολλές επιχειρήσεις με προϊόντα υψηλής καινοτομίας έχουν κατακτήσει δεσπόζουσες θέσεις στη Διεθνή αγορά.

Η Κρητική οικονομία περνάει πολύ δύσκολη φάση και οι εξαγωγείς έχουν φτάσει στα όρια τους. Η οικονομική συγκυρία έχει πλέον επιδεινωθεί και απειλεί δεκάδες εξαγωγικές επιχειρήσεις για την αυριανή τους ύπαρξη. 

Είναι εθνική ανάγκη να αποκατασταθεί άμεσα η πληγείσα εικόνα των προϊόντων μας, να ξεπεραστούν οι «αυτοκτονικές» τάσεις και για να περάσουμε στο fast track της εξωστρέφειας πρέπει να εξασφαλίσουμε το free track των δρόμων του εμπορίου, κάτι που έπρεπε να θεωρείται αυτονόητο. 

Κάνουμε έκκληση στους μεταφορείς, μέχρι χθες συνοδοιπόρους μας, να άρουν όλες τις κινητοποιήσεις και από κοινού να εργαστούμε σκληρά για το ξεμπλοκάρισμα της αγοράς. Η κοινωνική συνοχή των δύο κλάδων πρέπει να μείνει αρραγής για να μπορούν και στο μέλλον να συνυπάρξουν για το καλό της Κρητικής οικονομίας αλλά και την οικονομία της ίδιας της χώρας.

Τα κρητικά προϊόντα πρέπει να ξαναταξιδέψουν στις αγορές του εξωτερικού για να μπορέσουν να επανατοποθετηθούν πιο δυναμικά και με μεγάλη προσπάθεια να ξανακερδίσουν τη φήμη τους, που τον τελευταίο καιρό έχει πληγεί χωρίς την υπαιτιότητα των ίδιων των εξαγωγέων.

Είναι ώρα εθνικής ευθύνης για όλους μας. 

Πηγή: ΣΕΒΕ